کل 26537
4

انفجار و آتش سوزی در یک مبدل حرارتی

  • کد خبر : 69815
  • 29 تیر 1402 - 14:38
انفجار و آتش سوزی در یک مبدل حرارتی

توضیحات :

انفجار و آتش سوزی در یک مبدل حرارتی

در واحد تصفیه نفتا و ایزومریزاسیون پالایشگاهی، حادثه انفجار و آتش سوزی در یک مبدل حرارتی (از نوع الکتریکی) اتفاق افتاد. در این واحد، آب و رطوبت از خوراک (بنزین) طی عبور از بستر جاذب جدا شده تا سبب کاهش راندمان فرآیند نگردد. لذا بمنظور جداسازی آب و رطوبت به جای مانده در برج جاذب، عملیات احیاء با عبور سیال ایزومریت از برج جاذب انجام می شود. این سیال با فشار عملیاتی  ۹bar پس از عبور از مبدل حرارتی الکتریکی و افزایش دما تا ۳۱۰ درجه سلسیوس، وارد برج شده و با جذب آب و رطوبت بستر، سبب احیاء برج می گردد.

در روز حادثه، پس از ایزوله کردن ناحیه ای از فرایند واحد که دارای فشار عملیاتی  ۳۵bar می باشد (فقط با بستن شیر و بدون استفاده از اسپید و دیگر روش های ایمن)، عملیات احیاء در ساعت ۷:۱۵ آغاز شده و با رفع بعضی مشکلات (از قبیل بازنشدن شیرکنترلی)، در ساعت ۱۰:۳۵، مبدل حرارتی الکتریکی استارت زده می شود.

حدود ساعت ۱۲:۱۵ روز حادثه، با افزایش گاز خروجی به مشعل (Flare) و بررسی علل این موضوع، احتمال وجود اشکال در ناحیه احیاء قوت گرفته و از کارمند محوطه خواسته می شود که این ناحیه بررسی گردد. پس از بررسی مشخص میشود که PSV خروجی مبدل فعال شده است به همین دلیل از وی خواسته می شود که شیر ایزوله PSV به صورت دستی بسته و از سرویس خارج شود. در این زمان کارمند دوم محوطه بعد از صرف ناهار، به سایت رفته و جایگزین کارمند اول می گردد. بعد از این جابجایی، شیر ایزوله PSV ورودی مبدل نیز که فعال شده است توسط ایشان و با هماهنگی اتاق کنترل بسته شده و مسدود می گردد. لحظاتی پس از بستن این شیر، فشار مبدل حرارتی به حدود  ۱۸bar افزایش یافته در ساعت ۱۲:۵۱ (همان روز) دچار انفجار آتش سوزی رخ داده و سبب سوختگی شدید و فوت فرد می گردد.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود “انفجار و آتش سوزی در یک مبدل حرارتی” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=69815

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.