کل 26895
1
بازرس کار وزارت کار:

از هر دو کارگری که بر اثر حادثه فوت می کنند یک نفر کارگر ساختمانی است

  • کد خبر : 59731
  • 18 مهر 1401 - 18:06
از هر دو کارگری که بر اثر حادثه فوت می کنند یک نفر کارگر ساختمانی است

یک بازرس وزارت کار گفت: از آنجا که ایمنیِ پرتگاه‌ها بسیاری مهم است در نتیجه برای کاهش این دست حوادث، پرتگاه‌های پیرامونی و چاله‌های آسانسور باید حفاظ داشته باشند و جایگاه‌های کار باید ایمن باشند. گاهی کارگران به دلیلِ اینکه نور طبقات کافی نیست سقوط می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از ایلنا ، حدود نیمی از حوادث کار مربوط به کارگاه‌های ساختمانی است و سقوط از ارتفاع بیشترین علت وقوع این حوادث است. بنابراین یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی ایمن کردنِ جایگاه کار کارگران ساختمانی و دادنِ تجهیزاتِ لازم به آن‌هاست.حیدری، بازرس کار وزارت کار، در خصوص رعایت ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی می‌گوید: عمده دلیلِ حوادث کار، سقوط از ارتفاع است و از هر دو نفری که در کشور فوت می‌کنند و هر سه حادثه‌ی کار یک مورد مربوط به بخش کارگاه‌های ساختمانی است.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۶۰درصد از حوادث کار ساختمانی سقوط از ارتفاع است، می‌گوید: از آنجا که ایمنیِ پرتگاه‌ها بسیاری مهم است در نتیجه برای کاهش این دست حوادث، پرتگاه‌های پیرامونی و چاله‌های آسانسور باید حفاظ داشته باشند و جایگاه‌های کار باید ایمن باشند. گاهی کارگران به دلیلِ اینکه نور طبقات کافی نیست سقوط می‌کنند.

این بازرس اداره کار تصریح می‌کند: آسانسورِ موجود در کارگاه‌های ساختمانی باید برای کار مخصوص خود استفاده شوند؛ اگر آسانسور برای حمل بار است برای همین کار و اگر نفر بر است به همان منظور استفاده شود.

 

حیدری در پاسخ به این سوال که «آیا داربستهای به کار رفته در کارگاه‌های ساختمانی ناایمن است؟» می‌گوید: داربست‌های مختلفی وجود دارد که بسته به شرایط کشور استفاده می‌شوند؛ مثلا در کشورهای جنوب شرق آسیا با چوب بامبو داربست درست می‌کنند و تا ارتفاع بالا می‌روند. داربست می‌تواند از هر ماده‌ای باشد اما باید ایمن بسته شود و استحکام داشته باشد و به راحتی با باد تکان نخورد.

وی با بیان اینکه ایمنی و استاندارد مشخصی برای داربست وجود دارد می‌گوید: جایگاه کار کارگر باید کامل باشد به طوریکه عرض جایگاه او ۶۰سانتی‌متر باشد، اطراف تخته‌ای که کارگر روی آن می‌رود نباید باز باشد. از طرفی، باید راه دسترسی و حرکت برای کارگر از طریق نردبان و پلکان وجود داشته باشد که هر زمان می‌خواهد بالا و پایین برود.

حیدری ادامه می‌دهد: داربست باید پاخور ۵ تا ۱۰ سانتی‌متری داشته باشد. در ناحیه ساق پا یک حفاظ و در ناحیه‌ی ۹۰ تا ۱۱۰ یک حفاظ دیگر بگذارند تا کارگر سقوط نکند. استفاده از کمربند ایمنی نیز واجب است تا اگر تخته شکست و مشکل داشت سقوط نکند.

وی تاکید می‌کند: قبل از رفتنِ کارگر به روی تخته و جایگاه کار همه چیز باید چک شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=59731

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.