کل 26883
1

ارزیابی مواجهه پوستی در تعمیرکاران خودرو کاربرد روش DREAM

  • کد خبر : 10333
  • 26 بهمن 1395 - 0:00
ارزیابی مواجهه پوستی در تعمیرکاران خودرو کاربرد روش DREAM

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۱ – شماره ۶ – سال ۱۳۹۳

 

نویسندگان : حمید دهقان طزرجانی ، محمد جواد زارع سخویدی ، زیبا لوک زاده ، نعیمه کیقبادی ، مهدی زارع

 

چکیده :

زمینه و هدف: مواجهه پوستی در تعمیرکاران اتومبیل یکی از راه های عمده مواجهه با عوامل زیان آور می باشد. مواجهه با برخی از این مواد مانند هیدروکربن های چند حلقه‌ای آروماتیک می‌تواند عوارضی مانند سرطان را در این افراد ایجاد کند. بر این اساس ارزیابی میزان این مواجهه ضروری می‌باشد.

روش بررسی: در این پ‍‍ژوهش کاربرد روش DREAM در تعیین مواجهه پوستی در مشاغل تعمیرکار گیربکس، تعویض روغن و برقکار بررسی گردید. مواجهه های انتشاری، انتقالی و جایگزینی برای تمام قسمت های بدن از طریق ارزیابی شدت و احتمال محاسبه گردید. نتایج برای مواجهه بالقوه و مواجهه حقیقی از لحاظ مقدار مورد بررسی قرار گرفت و مشاغل در گروه های مواجهه مختلفی قرار گرفتند.

یافته ها: بالاترین مواجهه انتشاری ( µ=۳۱.۹۷,SD=27.28 ) و انتقالی ( µ=۸.۷۹,SD=6.3 ) در تعمیرکاران گیربکس مشاهده شد. مواجهه جایگزینی تنها در گروه برقکاران مشاهده گردید ( µ=۰.۵۴,SD=0.94 ). تعمیرکاران گیربکس در نواحی دست و پا مواجهه احتمالی و حقیقی بیشتری نسبت به سایر مشاغل داشتند. مواجهه احتمالی و حقیقی دست بیشتر از سایر نقاط بدن بود. همچنین مواجهه حقیقی سایر نواحی بدن در شغل برقکاران اتومبیل از بقیه مشاغل بیشتر است. مهمترین مواجهه در تمامی مشاغل مواجهه انتشاری بود.

نتیجه گیری: با روش DREAM می توان عوامل ایجاد مواجهات پوستی و اثر بخشی وسایل حفاظتی را ارزیابی کرد. همچنین نواحی نیازمند اصلاح و حفاظت را شناسایی نمود. در این مطالعه مواجهه حقیقی و احتمالی مشابه بودند که بیانگر عدم حفاظت مناسب پوستی در کارگران بود. ضبط و ربط نامناسب، رفتارهای غیر بهداشتی و عدم استفاده از وسایل حفاظتی از علل این یافته می باشند.

 

واژه‌های کلیدی : مواجهه پوستی ، تعمیرکاران اتومبیل ، روش DREAM ، بهداشت حرفه ای

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10333

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.