کل 26885
1

ارزیابی عوامل خطر مسمومیت های غیرعمد کودکان : مطالعه ای مورد – شاهدی در تهران

  • کد خبر : 9791
  • 26 اردیبهشت 1396 - 0:00
ارزیابی عوامل خطر مسمومیت های غیرعمد کودکان : مطالعه ای مورد – شاهدی در تهران

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۱ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۲

 

نویسندگان : کامیار منصوری ، حمید سوری ، فریبا فرنقی ، سهیلا خدا کریم

 

چکیده :

سابقه و هدف: مسمومیت دوران کودکی یکی از مهمترین نگرانی ها در مصدومیتهای اپیدمیولوژیکی محسوب میشود. هدف این مطالعه شناسایی عوامل خطر عمده مسمومیت های غیرعمد کودکان میباشد.

روش بررسی: مطالعه حاضر یک مورد- شاهدی همسان سازی شده فردی مبتنی بر بیمارستان (مورد۱۴۰=، شاهد(۲۸۰= در تهران در سال ۱۳۹۲ میباشد. شاهدها با موردها از لحاظ سن و جنس همسان سازی شدند. سپس والدین کودکان طی یک مصاحبه نیمه ساختار یافته توسط یک پرسشنامه استاندارد از لحاظ جمعیت شناختی، رفتاری، مسمومیت قبلی، اعتیاد و بیماری روحی/روانی در خانواده، دور از دسترس بودن مواد مسمومیت زا و بعد خانوار مصاحبه شده قرار گرفتند. در نهایت مدل رگرسیون لجستیک شرطی تک متغیره و تعدیل شده چندگانه طرح ریزی شد.

یافته ها: مسمومیت با مواد مخدر بالاترین میزان شیوع را در میان موردها داشت .(%۵۸.۶) بیشتر مسمومیت ها در خانه اتفاق افتاده بود .(%۹۶/۴) نتایج مدل تک متغیره لجستیک شرطی نیز نشان داد که اشتغال مادر، تحصیلات والدین، سیگاری بودن والدین، مسمومیت قبلی، اعتیاد و بیماری روحی/روانی در خانواده، دور از دسترس بودن مواد مسمومیت زا و بعد خانوار با مسمومیت های غیرعمد کودکان رابطه دارد .(P<0.1)در نهایت مدل تعدیل شده چندگانه با روش گام به گام (stepwise) نشان داد که اعتیاد در خانواده (OR= 14/6)و (P<0 /001)، مسمومیت قبلی (OR=7) و (P<0 .001)، اشتغال مادر (OR=4) و (P= 0.016) و دور از دسترس بودن مواد مسمومیت زا (OR=0.03) و ( P<0 .001) با پیامد رابطه دارد.

نتیجه گیری : اعتیاد در خانواده به عنوان یک عامل خطر و دور از دسترس بودن محصولات مسمومیت زا به عنوان یک عامل محافظتی بیشترین ارتباط را با مسمومیت های غیرعمد کودکان داشتند. توجه به این دو عامل باید به عنوان اولویت در برنامه های بهداشتی توصیه شده قرار گیرد.

 

واژه‌های کلیدی : عوامل خطر ، مسمومیت غیرعمد دوران کودکی ، مورد- شاهدی ، بیمارستان

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9791

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.