کل 26640
2

ارتباط هوش هیجانی با ویژگی های فردی و شغلی پرستاران

  • کد خبر : 33383
  • 15 مهر 1399 - 19:30
ارتباط هوش هیجانی با ویژگی های فردی و شغلی پرستاران

توضیحات :

فصلنامه بهداشت و ایمنی کار

 

دوره ۱۰ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۹

 

نویسندگان : نجمه ابراهیمی ، لیلا صادق مقدم ، فهیمه حسین زاده ، نرجس بحری

 

چکیده :

مقدمه: پرستاری به عنوان حرفه ای پر استرس و طاقت فرسا شناخته شده و با توجه به ماهیت استرس زا و پر تنش این شغل، پرستاران  بیش از سایر مشاغل ، دچار فرسودگی می شوند که این امر بر کاهش کیفیت مراقبت های بهداشتی و درمانی مؤثر است. هوش هیجانی یکی از عوامل مهم پیش بینی کننده سلامت روان شناختی افراد است و  به عنوان عامل متمایز کننده ی عملکرد سازمانی و کسب موفقیت های شغلی نقش مهمی را ایفا می کند. هدف این مطالعه بررسی ارتباط هوش هیجانی با ویژگی های فردی و شغلی پرستاران است.

روش کار: در این پژوهش تحلیلی- مقطعی، ۱۳۵ نفر از پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستان های گناباد با استفاده از روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. معیار ورود  به مطالعه ، رضایت آگاهانه و کتبی پرستاران و شاغل بودن آنان در بیمارستان های شهرستان گناباد بود و نقص در تکمیل پرسشنامه ها  یا مخدوش بودن پرسشنامه و انصراف از شرکت در مطالعه به عنوان معیار خروج در نظرگرفته شد.  و با پرسشنامه ی هوش هیجانی شیرینگ و فرم اطلاعات جمعیت شناختی مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS  نسخه ۱۶ و آزمون های آماری کای اسکوئر، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. سطح معنا داری کمتر از ۰۵/۰ درنظرگرفته شد.

یافته ها:  ۶/۷۲ درصد از شرکت کنندگان در این پژوهش زن بودند. اکثریت پرستاران، متاهل(۵/۸۱ درصد) بودند. ۴/۸۷ درصد از پرسنل پرستاری از هوش هیجانی بالا برخوردار بودند. در این مطالعه، بین ویژگی های فردی با هوش هیجانی کل ، ارتباط معنی داری یافت نشد ؛ این در حالی است که از میان مشخصات شغلی، بین شیفت کاری(۰۳/۰= P) و وضعیت استخدامی(۰۳/۰= P)با هوش هیجانی کل، ارتباط معنا داری وجود داشت. نتایج آزمون ها نشان دادند که بین مؤلفه ی هوشیاری اجتماعی با سطح تحصیلات(۰۱۹/۰= P) و وضعیت استخدامی(۰۰۱/۰= P)  و بین مؤلفه ی مهارت های اجتماعی با شیفت کاری (۰۰۳/۰= P) و وضعیت تأهل پرستاران (۰۰۷/۰= P) ارتباط معنا داری وجود داشته است.

نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، می توان با درنظر گرفتن شیفت های کاری مناسب برای پرستاران و نیز با رسمی نمودن آن ها به جهت ایجاد تعهد سازمانی قوی ، در راستای استفاده ی بهینه ی پرستاران از هوش هیجانی بالاتر بهره گرفت تا در نهایت منجر به ارتقای عملکرد پرستاران شود.

 

واژه‌های کلیدی : هوش هیجانی ، پرستاران ، رضایتمندی شغلی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=33383

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.