کل 26542
3

اثر رشد جمعیت، سرمایه انسانی و مصرف فرآورده‌های نفتی بر آلودگی محیط زیست در ایران

  • کد خبر : 60767
  • 02 آبان 1401 - 17:48
اثر رشد جمعیت، سرمایه انسانی و مصرف فرآورده‌های نفتی بر آلودگی محیط زیست در ایران

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۲۰ ، شماره ۴ ، زمستان ۱۳۹۷

 

نویسنده : علی سلمان پور 

 

چکیده :

زمینه و هدف: بررسی آلودگی محیط زیست و عوامل تاثیر گذار بر آن از مباحث مهم اقتصاد محیط زیست می­ باشد. آلودگی زیست محیطی یکی از مهم­ترین مشکلاتی است که انسان در عصر حاضر با آن رو­به­ رو است. با افزایش جمعیت، سرعت تغییرات در محیط زیست نیز شدت می­یابد، به­ ویژه اگر این جمعیت دانش حفظ محیط زیست را نداشته باشد، مشکل دو چندان می­شود. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر رشد جمعیت، سرمایه انسانی و مصرف فرآورده ­های نفتی، بر آلودگی محیط زیست در اقتصاد ایران طی سال­های ۱۳۵۷ الی ۱۳۹۳ می­باشد.

روش بررسی: در این مطالعه، مدل آلودگی محیط زیست با استفاده از الگوی پویای خود توضیح با وقفه­­­ های گسترده (ARDL) تخمین زده شده است. دراین مدل انتشار گاز CO2 به عنوان شاخص آلودگی محیط زیست در نظر گرفته شده و اثر متغیرهای توضیحی بیان شده بر روی آن مورد برازش قرار می­گیرد.

یافته‌ها: در بررسی الگوی بلند مدت، یافته­ های تحقیق نشان می­دهد آماره t آزمون بنرجی دولادو مستر برای مدل­ های برآوردی، ۳۵/۳- بوده و وجود ارتباط بلند مدت بین متغیر­ها تایید می­شود. ضریب جمله تصحیح خطای مدل نشان داد که ۵۳/۴۱ درصد از عدم تعادل یک دوره در دوره بعد تعدیل می شود، یعنی مدل با سرعت متوسط سعی در تعدیل خود دارد.

بحث و نتیجه‌گیری: نتایج بررسی الگوی کوتاه مدت برای مدل های برآوردی، گویای رابطه منفی بین سرمایه انسانی و آلودگی محیط ­زیست می­باشد. هم­چنین نتایج تحقیق نشان­گر رابطه مثبت بین متغیرهای مصرف فرآورده های نفتی، جمعیت و درآمد ملی با آلودگی محیط­ زیست می­ باشد. لذا پیشنهاد می ­گردد با کاهش یارانه مصرف فرآورده ­های نفتی و ترغیب مصرف کنندگان به انرژی­ های پاک از میزان آلودگی کاسته شود.

 

واژه‌های کلیدی :  انتشار دی اکسید کربن ، منحنی زیست محیطی کوزنتس ، مدل خود توضیح با وقفه های گسترده

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” اثر رشد جمعیت، سرمایه انسانی و مصرف فرآورده‌های نفتی بر آلودگی محیط زیست در ایران ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=60767

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.