کل 26537
1

آیا مطمئن هستید که ظرف فرآیندی خالی است ؟

  • کد خبر : 4127
  • 06 دی 1396 - 0:04
آیا مطمئن هستید که ظرف فرآیندی خالی است ؟

توضیحات :

BEACON SAFETY MASSAGE

 

ایمنی فرآیند

آوریل ٢٠١٧

 

آیا مطمئن هستید که ظرف فرآیندی خالی است ؟

ایمنی فرآیند - آوریل ٢٠١٧

در سال ١٩٩١ پالایشگاهی جهت انجام تعمیرات به مدت ٧ هفته از سرویس خارج شده بود سپس هنگام شروع مجدد عملیات ، واحد کراکینگ کاتالیزوری با بستر سیال (FCC) به ظرفیت ۵٠٠٠٠ بشکه در روز دچار آتش سوزی و انفجار شد. متاسفانه در این حادثه ۶ نفر کشته و ٨ نفر مجروح شدند. خسارت مالی حادثه ٢٣ میلیون دلار و زیان ناشی از توقف تولید ۴۴ میلیون دلار گزارش شده است . چه چیزی باعث این انفجار وحشتناک شده است ؟ علت حادثه واکنش شیمیایی خیلی فرار (Runaway Reaction)، نشت مواد قابل اشتعال و یا الکتریسیته ساکن نبود. علت آن آب بود!

مخزن عمودی تحت فشار (F٧) که در فرآیند به منظور جداسازی نفت سنگین از کاتالیست جامد استفاده می شد منفجر گردید. در هنگام Shut down، نفت از تمامی تجهیزات فرآیندی تخلیه و تمیز شده بود و سپس بازرسی و جهت راه اندازی مجدد مهیا شده بود. به عنوان بخشی از دستورالعمل راه اندازی، به منظور خروج هوا از تجهیزات فرآیندی و قبل از ورود نفت باید بخار (Steam) زده شود. بر اساس اظهار نظر کارکنان عملیات ، درجه حرارت در تجهیزات فرآیندی به اندازه ای پائین است که بخشی از بخار تبدیل به مایع می شود. بنابراین آب های کندانس شده جمع آوری و به سمت مخزن F٧ ارسال گردید. طبق دستورالعمل راه اندازی، کارکنان عملیات می بایست قبل از ورود نفت داغ ، آب را از مخزن F٧ تخلیه کنند. والو موجود (Block Valve) در مسیر تخلیه ی آب از مخزن F٧، در موقعیت نادرست (بسته ) و مانع از تخلیه ی آب می شد.افزایش ناگهانی حجم بخار آب منجر به افزایش فشار در مخزن F٧ و نهایتاٍّ انفجار گردید. در اثر انفجار، نفت نشت کرده و آتش گرفت . سپس حریق به سمت واحد FCC گسترش یافت . آتش سوزی به مدت ٢ ساعت و نیم ادامه داشت و سپس بطور کامل اطفا گردید.

آیا می دانستید؟

  • گزارشات زیادى در مورد انفجار بخار آب ناشى از تماس ناخواسته با مواد داغ وجود دارد. (به نشریه Beacon اکتبر ۲۰۱۵ مراجعه کنید)
  • حجم آب در زمان تبخیر و تولید بخار، ۱۶۰۰ برابر افزایش مى یابد. این بدان معنى است که یک واحد پینت آب (تقریباٍّ نیم لیتر) مى تواند میزان بخارى به اندازه پر کردن ۴ بشکه ۵۵ گالنى (تقریباٍّ ۲۰۰ لیتر) تولید کند!
  • معمولاٍّ قبل از انجام تعمیرات، براى شستن و تمیز کردن تجهیزات از آب استفاده مى شود. آب مصرف شده را مى توان قبل از راه اندازى مجدد از طریق نقاط پائین دست تجهیزات و خطوط لوله تخلیه کرد تا امکان تماس آن با مواد داغ و یا ناسازگار وجود نداشته باشد.

شما چه کاری میتوانید انجام دهید؟

  • پس از انجام تعمیرات و قبل از راه اندازى مجدد تجهیزات، اطمینان حاصل کنید که این تجهیزات کاملا تمیز شده و شرایط لازم را براى قرارگیرى در فرآیند داشته باشند.
  • از دستورالعمل راه اندازى واحد پیروى کرده و انحرافى از آن نداشته باشید.
  • براى راه اندازى از دستورالعمل مکتوب و چک لیست استفاده کنید. برخى از واحدهاى فرآیندى سالیان متمادى در سرویس بوده و فاصله زمانى بین تعمیرات و توقف بسیار زیاد است. در چنین شرایطى هنگام راه اندازى مجدد نباید به حافظه خود اتکا کرد.
  • اگر در طول راه اندازى، شیرها و یا سایر تجهیزات در وضعیت و شرایط فرآیندى نادرست بودند قبل از تغییر وضعیت و درک تاثیر بالقوه ى آنها در فرآیند، از سایرین کمک بگیرید.

آب + مواد داغ = بخار و خطر انفجار!

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود نسخه انگلیسی

دانلود نسخه فارسی

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=4127

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.