کل 26847
1
در 48 ساعت گذشته :

آلودگی هوا و گرد و غبار بیش از دو هزار نفر را در ۳ استان راهی بیمارستان کرد

  • کد خبر : 53864
  • 04 خرداد 1401 - 22:54
آلودگی هوا و گرد و غبار بیش از دو هزار نفر را در ۳ استان راهی بیمارستان کرد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: یک هزار و ۴۹۶ بیمار دارای علایم تنفسی درپی وقوع پدیده گرد و غبار در خوزستان در ۴۸ ساعت گذشته به مراکز درمانی استان مراجعه کرده و مراقبت لازم از آنها به عمل آمد.

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از ایرنا ، دکتر عرفان مردانی بیان کرد: از این تعداد بیمار یک هزار و ۴۰۶ نفر به صورت سرپایی درمان شده و ۳۴ نفر در بخش های عادی بیمارستان های خوزستان بستری شدند.

وی افزود: همچنین بر اثر پدیده گرد و غبار ۵۶ نفر از مردم خوزستان در بخش های ویژه بیمارستان ها زیر مراقبت هستند.

مردانی گفت: در وضعیت بروز گرد و غبار از عموم مردم به ویژه بیماران قلبی، تنفسی و سالمندان درخواست می‌شود توصیه‌های پزشکی را کاملا رعایت کرده و در حد امکان از منزل خارج نشوند.

سامانه پایش کیفی هوای کشور در ساعت ۱۱ روز چهارشنبه، شاخص کیفی هوای شهرهای بهبهان را ۴۱۹ و مسجدسلیمان ۳۴۰ در شرایط خطرناک گزارش کرد. در همین زمان شاخص کیفی هوای شهرهای اندیمشک ۱۸۹، رامشیر ۱۵۷، شوش ۱۵۴و هندیجان ۱۶۲ در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها؛ شاخص کیفی هوای شهرهای اهواز ۱۳۲، امیدیه ۱۳۶، بندر امام خمینی(ره) ۱۳۶، شادگان ۱۰۳، شوشتر ۱۴۴ و ماهشهر ۱۲۹  ناسالم برای گروه‌های حساس؛ و شاخص کیفی هوای شهرهای آبادان ۹۱، حمیدیه ۹۴، سوسنگرد ۸۷ در شرایط قابل قبول (سالم) بوده است. همچنین ایستگاه‌های پایش شهرهای ایذه، دزفول، خرمشهر، رامهرمز، کارون و گتوند داده‌ای برای نمایش نداشتند.

گرد و غبار شدید که از عصر دوشنبه از کانون‌های کشور عراق وارد خوزستان شده تعطیلی سراسری مدارس و ادارات استان را در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری به دنبال داشت.

بیشترین غلظت گرد و غبار در سه روز اخیر در حمیدیه در ساعت ۲۰ روز دوشنبه با ۱۰ هزار، اهواز با هفت هزار و ۱۴۳، شادگان با هشت هزار و ۳۳۵ و شوشتر با پنج هزار میکروگرم برمترمکعب ثبت شد.

آلودگی هوای پایتخت مراجعان به اورژانس را ۶ درصد افزایش داد/مراجعه ۴۰۸ بیمار قلبی و تنفسی

رییس مرکز اورژانس تهران گفت: به دلیل آلودگی هوای تهران تعداد مراجعان به مراکز اورژانس پایتخت نسبت به روز دوشنبه ۶ درصد افزایش یافته و دیروز (سه‌شنبه) ۴۰۸ بیمار قلبی و تنفسی به این مراکز مراجعه کردند.

یحیی صالح طبری افزود: آمار مراجعان بیماران قلبی و عروقی و تنفسی از روز گذشته تا امروز حدود ۵ تا ۶ درصد بیشتر و تعداد ماموریت های اورژانس از ۱۴۲۶ مورد در روز گذشته به ۱۴۵۷ مورد در روز جاری رسیده است.

وی تصریح کرد: براساس آمارهای موجود تعداد بیماران قلبی مراجعه کننده در روز گذشته ۳۰۰ نفر بود که امروز این آمار به ۳۳۰ نفر  و تعداد بیماران تنفسی هم از ۱۰۰ نفر در روز گذشته به ۱۰۸ مورد در امروز چهارم خرداد ماه رسید.

رییس مرکز اورژانس تهران همچنین از مردم خواست با توجه به اینکه ادارات و مدارس تعطیل است فقط در صورت ضرورت از منزل خارج شوند چون زمانی که شخصی بیماری قلبی و تنفسی دارد وقتی در این هوای آلوده تنفس کند این آلودگی وارد خون فرد می شود ممکن است مشکلات دیگری برای آنها به وجود آورد.

صالح طبری همچنین از افرادی که در این محیط مجبور به تردد هستند خواست قبل از خوردن غذا حتما مجرای تنفسی و حلق خود را شست و شو دهند سپس نسبت به خوردن و آشامیدن اقدام کنند.

استقرار اورژانس در میادین اصلی تهران 

رییس مرکز اورژانس تهران به استقرار اتوبوس آمبولانس و موبایل کلینیک های اورژانس در میادین اصلی تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به میزان آلودگی هوای شهر تهران، امروز ناوگان مرکز اورژانس تهران در میادین اصلی شهر مستقر شدند.

 

حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار

وی اظهار داشت: در میادین آزادی، انقلاب، تجریش و میدان نماز اسلامشهر اتوبوس آمبولانس و در میادین شهدا، امام خمینی(ره)، راه آهن و خراسان نیز آمبولانس های اورژانس به صورت آماده باش حضور دارند.

وی با بیان  اینکه پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس، پنج دستگاه آمبولانس و سه یا چهار دستگاه موتورلانس ادامه داد: همچنین به همه موتورآمبولانس های اورژانس تهران فراخوان زده شده است که برای ارائه خدمات به مردم در حالت آماده باش باشند

رییس مرکز اورژانس تهران یادآور شد: شهروندان باید در صورت احساس تنگی نفس، دو بینی، سردرد، سرگیجه و تهوع به عوامل اورژانس مراجعه کنند تا به وضعیت آنها رسیدگی و اقدامات لازم انجام شود، همچنین در صورت نیاز به خدمات بیشتر، عوامل اورژانس شهروندان را به مراکز درمانی انتقال می‌دهند.

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اکنون شاخص آلودگی هوای تهران رقم ۴۶۷ و در وضعیت خطرناک را نشان می‌دهد که به همین دلیل امروز سه‌شنبه مدارس تهران تعطیل شد اما در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای پایتخت تصمیم گرفته شد فعالیت همه ادارات، مدارس، مهدکودک ها و همچنین دانشگاه های استان تهران فردا چهارشنبه چهارم خرداد ماه نیز تعطیل شود.

سخنگوی اورژانس همدان: ۱۷۰ نفر به علت آلودگی هوا به مراکز درمانی استان منتقل شدند

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۱۷۰ نفر امسال با افزایش میزان آلودگی هوای استان با آمبولانس اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند.

«عباس اولیا سمیع» افزود: میزان تماس ها برای دریافت خدمات امدادی به علت مشکلات ناشی از آلودگی هوا از اردیبهشت ماه آغاز شده و در این ماه ۱۵۷ نفر با مرکز فوریت های پزشکی استان همدان تماس حاصل کردند.

وی اضافه کرد: همچنین در چهار روز نخست سال جاری ۱۳ نفر با اورژانس تماس حاصل کرده که آمبولانس های اورژانس با حضور در محل اقدام به انتقال بیمار به مرکز درمانی کرده است.

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان خاطرنشان کرد: بیشترین میزان تماس بیماران دارای علائم تنفسی در روزهای آلوده از سوی افراد مسن، کودکان، زنان باردار، افراد دارای بیماری زمینه ای و اشخاص دارای مشکلات تنفسی و ریوی بوده است.

اولیا سمیع گفت: روزانه به طور متوسط پنج تماس از سوی افراد دارای مشکلات تنفسی، ریوی، افراد دارای حساسیت و آلرژی و افراد مُسن با سامانه ۱۱۵ اورژانس برای دریافت خدمات امدادی به علت بروز مشکلات تنگی تنفس و حالت خفگی برقرار می‌شود.

وی تصریح کرد: تیم‌های اورژانس از جمله خودروهای آمبولانس و موتورلانس در روزهای آلوده در محیط های پرتردد مستقر شده است تا موجب ایجاد آرامش و کاهش استرس و دسترسی آسان شهروندان به تیم های امدادی شوند.

سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تاکید کرد: تعطیلی مدارس و برخی از اماکن با هدف کاهش میزان حضور و تردد مردم در سطح شهر در زمان آلودگی هوا است اما عده ای از این فرصت برای پاساژ و بازار گردی استفاده می کنند.

اولیا سمیع ادامه داد: همه مردم به ویژه گروه های حساس نظیر مادران باردار، افراد دارای بیماری زمینه ای، بیماران قلبی ریوی، افراد مُسن و کودکان در هنگام آلودگی هوا باید از ترددهای غیر ضرور در محیط های عمومی پرهیز کنند.

وی افزود: همچنین در صورت ضرورت حضور در اماکن عمومی در روزهای آلوده، باید از ماسک استفاده کرده همچنین پس از انجام کار بلافاصله به منزل بازگردند.

به گزارش روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست استان همدان تمامی کلاس‌های حضوری آموزشی در استان شامل کلاس‌های آموزشی مدارس، مراکز آموزش عالی (دانشگاه ها)، بخش خصوصی و مراکز فنی و حرفه‌ای در نوبت صبح و بعدازظهر روز چهارشنبه تعطیل شد.

همچنین با توجه به افزایش آلاینده ها در استان و آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار فعالیت ادارات و دستگاه های دولتی در چهارم خرداد با ۲ ساعت تاخیر آغاز شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=53864

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.