کل 26854
5

آلودگی هوا سالانه هشت میلیارد دلار خسارت به اصفهان وارد می‌کند

  • کد خبر : 40095
  • 12 بهمن 1399 - 16:47
آلودگی هوا سالانه هشت میلیارد دلار خسارت به اصفهان وارد می‌کند

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از ایرنا ، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد که سالانه حدود هشت میلیارد دلار خسارت زیست محیطی هوا به کلانشهر اصفهان وارد می‌شود.

مسعود تجریشی روز یکشنبه در نشست عقد توافق‌نامه تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست در دانشگاه اصفهان افزود: بر اساس مطالعاتی که کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر کشور انجام داد مشخص شد که در هر سال این حجم بالا از خسارت زیست محیطی هوا به کلانشهر اصفهان تحمیل می‌شود.

وی که بصورت آنلاین (برخط) در این نشست شرکت کرد با بیان اینکه بیشتر صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری کلانشهر اصفهان مستقر است، اظهار داشت: ۸۰ درصد صنایع آلاینده اصفهان در همین محدوده تمرکز دارند.

تجریشی با اشاره به مشکلات زیست محیطی اصفهان تصریح کرد: آب در این استان چالشی جدی است که به مساله ملی تبدیل شده و گرد و غبار ایجاد شده در تالاب گاوخونی نیز سلامت مردم را به خطر انداخته است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها به‌عنوان مسوولیت اجتماعی خود باید به این چالش‌ها بپردازند، گفت: لازم است که با تشکیل کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست سیاهه مسائل زیست محیطی این خطه شناسایی و برای پنج تا ۱۰ سال آینده برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه در این راه باید برای صنایع نیز برنامه‌ریزی شود، اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق ملی محیط زیست نیز از این کنسرسیوم و برنامه ها حمایت می‌کند تا شاهد مدلی از شبکه سازی و نهادسازی برای حل مشکلات کشور باشیم.

تخصیص هفت تا ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار به صندوق ملی محیط زیست

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در این نشست خاطرنشان کرد: در سال جاری بر اساس مصوبه هیات وزیران مقرر شد ۳۵ درصد از یک درصد عوارضی که از صنایع آلاینده اخذ می‌شود به صندوق ملی محیط زیست کشور برگردد که این موضوع در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای بودجه سال ۱۴۰۰ نیز تایید شد.

تجریشی با اظهار امیدواری از اینکه این موضوع و ماده ۳۸ مالیات بر ارزش افزوده تبدیل به قانون دائمی شود، افزود: انتظار داریم با این کار سالانه هفت هزار تا ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار به‌صورت نقدی به صندوق ملی محیط زیست کشور تخصیص یابد که برای جلوگیری از تخریب محیط زیست، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و پرداخت تسهیلات استفاده می‌شود.

 

 

حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار

وی با اشاره به اینکه از امسال پرداخت تسهیلات به صنایع آلاینده (برای رفع آلایندگی) از محل اعتبارات این صندوق آغاز شد، ادامه داد: همچنین مقرر است صنایع بزرگ در استان‌ها مورد پایش قرار گیرد که فرصت بزرگی برای شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی و تحقیقاتی  جهت استفاده از این منابع مالی است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: پایش صنایع در استان اصفهان به کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی در حوزه محیط زیست واگذار می‌شود و پس از گذشت چند ماه و کسب تجربه، این کار برای چهار استان فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و خوزستان نیز انجام خواهد شد.

تجریشی به صدور ۲۶ کد آیسیک (سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) نیز اشاره کرد و گفت: از این طریق ۱۰ قرارداد نیز برای صندوق ملی محیط زیست رفته است.

وی با بیان اینکه تجربه تشکیل نخستین کنسرسیوم مراکز علمی به سال ۹۳ برای دانشگاه های برتر کشور با ایده همکاری این مراکز برای رفع مشکلات جامعه برمی‌گردد، تصریح کرد: سال ۹۶ بر اساس قراردادی که با این کنسرسیوم داشتیم، مسائل آلودگی هوای ۹ شهر بررسی و خروجی آن مبنای تصمیم گیری دولت و م جلس برای رفع آلودگی کلانشهرها شد.

تجریشی با تاکید بر اینکه این اقدام تجربه خوبی از یک مساله ملی بود، افزود: امید است کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست در سه تا چهار سال آینده تقویت شود تا با رسیدگی به مشکلات زیست محیطی به عنوان بازویی برای سازمان حفاظت محیط زیست و حاکمیت، مورد توجه قرار گیرد.

در این نشست توافق‌نامه کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست بین هفت دانشگاه و مرکز علمی و پژوهشی شامل دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، پیام نور استان اصفهان، آزاد استان اصفهان، کاشان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان منعقد شد.

همچنین در این نشست اعلام شد که ۳۰ درصد از اعتبار حفاظت محیط زیست برای کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی اصفهان در نظر گرفته شد.

معضلات زیست محیطی و آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف آن است که کارشناسان تاکید دارند برای برون‌رفت از وضع موجود باید تدابیر اصولی اندیشید و برنامه‌های عملیاتی و راهکارهایی بر اساس تحقیقات علمی و دقیق در پیش گرفت.

استان اصفهان افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت دارد و  بیش از ۹ هزار واحد تولیدی و صنعتی در این منطقه فعالیت دارند؛ این خطه با حدود ۲۵۰ هزار دانشجو در ۱۸۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی دومین استان دانشگاهی کشور است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=40095

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.