کل 26536
4

آتش سوزی خط لوله ۳۶ اینچ نفت

  • کد خبر : 69753
  • 28 تیر 1402 - 12:35
آتش سوزی خط لوله ۳۶ اینچ نفت

توضیحات :

آتش سوزی خط لوله 63 اینچ نفت

در روز حادثه و بر مبنای تصور وجود انشعاب بر روی خط ۴۲ اینچ، پروانه کار به منظور خاک بـرداری بـا بیـل مکانیکی از روی خط مذکور اخذ می گردد. هدف از انجام این کار ایمن سازی خـط و رفـع نقـاط حادثه خیز )احتمال وجود خوردگی با توجه به مدفون شـدن خـط لولـه زیـر خـاک) بوده است. عملیات اجرائی بدون اطلاع از عمق خط لوله (که باید از طریق سونداژ دستی عمق تقریبی خط لوله مشخص می گردید) اقدام به خاک برداری از روی خط لوله تحت فشار نموده که به دلیل برخورد پاکت بیل مکانیکی با Casing محافظ انشعاب و ضربه به انشعاب مذکور (حدود ساعت۱۰:۴۰ روز حادثـه)، قسـمتی از انشـعاب خـط لوله اصلی جدا شده و با توجه به وجود نفت دارای فشار در خط لوله، نفت شروع به فوران می نماید.

حدود ۴۰ دقیقه پس از شکست اولیه خط و در حوالی ساعت ۱۱:۲۰ روز حادثه، بر اثر تشکیل بخارات قابل اشتعال و وجود عامل احتراق (احتمالا بیل مکانیکی) آتش سوزی رخ می دهد. در ادامه و با گسترش آتش تا شعاع حـدود ۳۰۰ متری، حوالی ساعت  ۱۱:۲۵ روز حادثه، خط لوله ۱۲ اینچ NGL که در مجاورت خط ۳۶ اینچ و به صورت رو زمینـی قـرار داشته نیز دچار حریق می شود.

پس از اطلاع مسئولین شرکت از وقوع حادثه، بلافاصله با استقرار خودروهای راهسازی و ایجاد سدهای خاکی، نسبت به کنتـرل نفـت ریـزی و از طریق شیرهای پایین دست و بالادست نقطه حادثه دیده عملیات ایزولاسیون خطوط انتقال نفت و NGL صورت گرفته و عملیات اطفاء حریق شروع شده و در نهایت ساعت ۱۳ روز حادثه، حریق به طور کامل اطفاء میگردد و پس از اطفاء حریق، نفت خام بوسیله تانکر به محل های از پیش تعیین شده منتقل می گردد. قسمتی از خطوط ۳۶ اینچ اصلی و ۱۲ اینچ NGL که در اثر آتش سوزی مذکور آسیب دیده بودند، تعمیر و بازسازی شده و خطوط ۳۶ اینچ و ۴۲ اینچ مجدداً در مدار تولید قرار گرفتند.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود “آتش سوزی خط لوله ۳۶ اینچ نفت” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=69753

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.