کل 26875
3

ماهنامه مهندسی ایمنی سال دوم شماره ششم فروردین ۱۳۹۶

  • کد خبر : 3557
  • 13 تیر 1396 - 3:00
ماهنامه مهندسی ایمنی سال دوم شماره ششم فروردین ۱۳۹۶

توضیحات :

ماهنامه مهندسی ایمنی

فهرست مطالب :

  • یادداشت: سندرم پلاسکو، نشاندن آتش شورای شهر
  • سرمقاله: انتخابات شورای شهر و ایمنی
  • مقاله: آیا ریزش ساختمان قابل پیش‌بینی است؟
  • مقاله: معرفی انواع بیمه‌نامه‌های مرتبط با نظارت ساختمان
  • گزارش: افزایش ۱۰ درصدی ساخت‌وساز در کشور
  • رپرتاژ: توسعه ایمنی، در سایه اتحاد
  • گفت‌وگو: ایمن‌سازی شهری در گرو فرهنگ‌سازی و تدوین قانون
  • گفت‌وگو: ایمنی پایتخت در گروی فرهنگ‌سازی و تدوین قوانین یکپارچه
  • گفت‌وگو: ساخت‌وسازهای بلند ناایمن، نتیجه قصور شهرداری پایتخت
  • گفت‌وگو: تدوین قانون یکپارچه ضرورت ایمن‌سازی شهری
  • گفت‌وگو: تجهیزات ایمنی مدرن حلقه مفقوده امنیت پایتخت‌نشینان
  • رپرتاژ: آذر نبرد تهران، اولین در تجهیزات ایمنی
  • گزارش تصویری: دومین همایش ملی آتش‌نشانی و ایمنی شهری
  • رپرتاژ: گیلان میکا، تولیدکننده پوشش‌های ضد حریق
  • رپرتاژ: حرفه؛ ایمن‌ساز
  • رپرتاژ: ادغام تخصص و تجربه، نیاز ایمن‌سازی
  • گفت‌وگو: تهران روی بمب ساعتی
  • رپرتاژ: دستی به ایمنی و چشمی به صنعت
  • کافه ایمنی: مسئول ایمنی در تمام آینه‌ها!
  • رپرتاژ: مولد در اطفاء، متعهد در اجرا

سرمقاله :

سندرم پلاســکو در تهران به تمام شــهرهای ایران سرایت کرد. به نظر می‌رســد این سندرم در نشــانگان متکثر خود ناشی از یک برداشت مشــترک بین آتش‌نشانان شهرهای بزرگ و کوچک باشد. و آن برداشــت مشــترک «ضعف حرفه‌ای در مدیریت و مسئولان سازمان‌های آتش‌نشــانی» در کشور است. سندرم )Syndrome( در پزشکی و روانشناســی به آمیزه‌ای از علائم و نشانه‌ها که حاکی از اختلالی خاص باشــد، اطلاق می‌شود. شامل نشانه‌های بیماری و پدیده‌ها و خصوصیاتی اســت که معمولا بــا هم اتفاق می‌افتند. در ســال‌های اخیر از این واژه خارج از پزشــکی در ارتباط دادن میان چند پدیده مربوط به هم استفاده شده است.

آتش‌ســوزی در یک ســاختمان در تهران به سادگی مجال یافت تا چنان فراتــر از حد یک رویداد معمولی جلــوه کند که نپرس و نگو. این مساله ابعاد اجتماعی، سیاسی و مدیریتی خود را گسترش داد تــا نه تنهــا فرمانده‌هان میدان یکی پــس از دیگری جا عوض کردند بلکه حضور مدیر ســازمان آتش‌نشــانی هم نتوانست آبی بر این آتش بی‌امان باشــد. ناچار ستاد بحران وارد عمل شد، و بالاتر از آن رئیس دولت هم پا به میدان گذاشــت، رئیس قوه مقننه هم به تاسی از دیگران از سوختن پلاسکو دیدن کرد. باز هم آتش ننشست بلکه آتشــی که در محل پلاسکو با آب آتش‌نشانان خفه می‌شد در دل ملت زبانه می‌کشــید. برای فرزندان شجاع و مسئولیت شناس و فداکار که همه همت خود را صرف نشاندن آتش کردند. چه آنها که ماندند و چه آنها که رفتند فداکارانه و مجاهدانه عمل کردند. در این بین از خرد و کلان، آتش‌نشــان و غیرآتش‌نشان بر این نکته تاکید کردند که ضعف مدیریت ســازمان آتش‌نشانی دم خروسی نبود که بتوان آن را از دید مردم و ناظران مخفی کرد.

همین مساله باعث شده است که مدیران سازمان‌های آتش‌نشانی در سراســر کشــور زیر ذره‌بیــن باشــند. آن‌ها که آتش‌نشــانان تحصیل‌کــرده و لایقی بودند که مدیریت ســازمان خود را به عهده گرفته‌اند هرچند با مسامحه اما نمره قبولی از افکار عمومی دریافت کردند. مابقی مردود شدند.

حضور گسترده آتش‌نشــانان در انتخابات شوراهای شهر در سراسر کشور در چارچوب همین ســندرم قابل بررسی است. چرا که عینیت بخشیدن به اهداف سازمان آتش‌نشــانی مطابق اساسنامه و شفاف‌سازی روش‌های انجام ماموریت‌های سازمان در راستای کاهش آسیب‌های وارده به شهر و شهروندان در چارچوب موازین قانونی نیازمند مدیریت متخصص موضوع ایمنی است. 

همچنین یک مدیر باید توانایی آسیب‌شناسی سازمان خود را دارا باشد. نیز از ســاامت و ارتقاء در همه بخش‌های ســاختار سازمانی )زمینه‌های مالی-اداری، برنامه‌ریزی، خدماتی، فنی-عمرانی، شهر‌ســازی و معماری و…( به منظور حصــول اطمینان از اجرای صحیح ضوابط، مقررات آگاهی داشته باشــدو در صدد ارتقا و تأمین سلامت مجموعه خود باشد. ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان سازمان آتش‌نشانی در سندرم پلاسکو بسیاری از نیروهای آتش‌نشانی را به این نتیجه رساند که باید خودشان وارد عمل شــوند وگرنه امید چندانی به بهبود شــرایط آتی نمی‌توان داشت. توجه به این نکته که در انتخاب‌های پیشــین اعضای شورای شهر آتش‌نشانان حضور چندان ملموسی نداشتند، گویای صحت این نظر است.

نظارت و پیگیری بر واحدهای مختلف سازمان آتش‌نشانی به طور مستمر، آسیب‌شناسی و کشف نارسایی‌ها و رسیدگی به موارد خلاف ضوابط و مقررات، راهنمایی و ارشــاد کارکنان به منظور جلوگیری از تخلفات و بهبود عملکرد و ارتقاء بازدهی مجموعه ســازمان آتش‌نشانی از طریق صدور دستورالعمل و بخشنامه و…، تنها بخشی از وظایف مدیر سازمان محسوب می‌شود. نیز، کنترل مستمر کمی و کیفی نحوه خدمت کارکنان در راستای شایسته‌گزینی و رفع تبعیض، افزایش کارآیی و بهره‌وری پرسنل سازمان آتش‌نشانی، بخش مهمی از وظایف معمول مدیریت ســازمان آتش‌نشانی است. بدیهی است شناسایی افراد متعهد، متخصص و کارآمد و ایجاد زمینه ارتقای شغلی آنها، اطلاع‌رسانی شفاف و به موقع درباره ضوابط و مقررات و موضوعات فراوان دیگری که مجالی برای طرح آنها در این مقال نیســت هم جزو وظایف و مسئولیت‌های مدیران آتش‌نشانی است.

عــدم مقبولیــت حرفه‌ای و نمایــش ناتوانی در میدان عمــلِ برخی یا بسیاری از مدیران در سازمان‌ها، پای آتش‌نشانان غیور و مسئولیت‌شناس را به میدان مبارزات انتخاباتی کشــانده است تا بلکه فرصتی برای اصلاح سازمان تأمین‌کننده ایمنی پس از خطر راهی جسته باشند و به مسئولیت شهروندی خود عمل کنند.

فارغ از این که آنها قادر خواهند بود به شــورای شــهر وارد شوند یا نه، افکار عمومی بر همت آنها آفرین خواهد گفت و یکبار دیگر به احترام آنها که به خاطر جان و مال شهروندان جان، تخصص و همت خود را در طبق اخلاص می‌گذارند خواهد ایستاد.

اکنون این پرســش مطرح است که آیا ســندرم پلاسکو خواهد توانست برای اعضای آتی شــورا حساســیت‌های لازم درباره ایمنی شهر را ایجاد کند؟

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=3557

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.