توضیحات :
فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست
دوره ۱۹ ، شماره ۱ ، بهار ۱۳۹۶
نویسندگان: مسعود رضایی ، مهدی خدایی مطلق
چکیده:
زمینه و هدف : هدف این پژوهش بررسی میزان آگاهی، نگرش و رفتار دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک درباره توسعه پایدار بود.
روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی بوده و جامعه ی آماری آن را دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک در سال تحصیلی ٩۴-١٣٩٣ تشکیل دادند که از بین آنان نمونه ای به حجم ١٠١ نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و اطلاعات مورد نیاز با پرسش نامه گردآوری شد. روایی پرسش نامه به وسیله متخصصان و پایایی آن با محاسبه آلفای کرون باخ (برای متغیرهای رفتار محیط زیستی، آگاهی محیط زیستی و نگرش محیط زیستی به ترتیب ٠/٧٨، ٠/٧١ و ٠/٧٩) تأیید شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد میزان آگاهی ٧٧/٢ درصد از دانشجویان درباره توسعه پایدار در حد بالا، ٢٠/٨ درصد متوسط و ٢ درصد پایین و نگرش ٣٣/٧ درصد از دانشجویان درباره توسعه پایدار قوی، ٣۶/۶ درصد متوسط و ٢٩/٧ درصد ضعیف بود. نتیجه ی تحلیل همبستگی نشان داد بین آگاهی و نگرش ، بین آگاهی و رفتار و بین نگرش و رفتار دانشجویان و نیز بین معدل دانشجویان با نگرش و رفتار آنان در زمینه توسعه پایدار رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای نگرش و جنسیت ۵٧ درصد از تغییرات رفتار دانشجویان در زمینه توسعه پایدار را تبیین کردند.
نتیجه گیری: آموزش محیط زیستی و تغییر نگرش دانشجویان در زمینه محیط زیست پیش نیاز دست یابی به توسعه پایدار میباشند.
واژه های کلیدی: آگاهی ، نگرش ، رفتار ، توسعه پایدار ، دانشجو
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی |
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی |
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری |
بهاره آذروند؛ ستار انوریا |
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی |
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان |
لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی میزان آگاهی ، نگرش و رفتار دانشجویان کشاورزی درباره توسعه پایدار ” از لینک زیر استفاده نمایید.