توضیحات :
فصلنامه علمی تخصصی طب کار
دوره ۵ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۲
نویسندگان : مونا کمالی اردکانی ، مریم ملک ، میرسعید عطارچی ، صابر محمدی
چکیده :
مقدمه: تنش (استرس) شغلی به صورت عدم هماهنگی بین نیازهای شغلی و تواناییها، قابلیتها و خواستههای فرد تعریف میشود. تنش شغلی دارای عوارض و پیامدهای مختلف جسمی، روانی و رفتاری است. به نظر میرسد دانشجویان پزشکی به دلیل طولانی بودن دوره تحصیل از یک سو و نیز الزام آموزشی به حضور در محیط بالینی و بیمارستانی در معرض درجات شدیدتری از استرس شغلی قرار دارند. این مطالعه با هدف تعیین میزان تنش شغلی و عوامل موثر در آن در دانشجویان پزشکی در دو مقطع علوم پایه و بالینی انجام شده است.
روش بررسی: این تحقیق به صورت مطالعه مقطعی بر روی ۵۱۶ دانشجوی پزشکی دانشکده پزشکی ایران که حداقل سه ماه از آغاز تحصیلات آنها گذشته بود، در پاییز و زمستان سال ۱۳۸۹ انجام شده است. برای سنجش تنش از پرسشنامهی Osipow با آلفای کرونباخ ۰.۸۳ استفاده شده است و برای بررسی ارتباط متغیر با میزان تنش از آزمون t-test استفاده شد.
یافتهها: از ۶۵۰ نفر دانشجوی پزشکی که دارای معیارهای ورود بودند، ۵۱۶ نفر به پرسشنامه پاسخ دادند (میزان پاسخدهی حدود۸۰% بود). نمره تنش کلی در مقطع علوم پایه ۱۳۲ و در مقطع بالینی ۱۵۷ بود. میزان تنش در افراد با سن بالاتر، بیشتر از افراد با سن کمتر بود. نمره تنش در افرادی که سیگار مصرف میکردند و نیز در افرادی که داروهای آرامبخش مصرف میکردند بالاتر از سایر افراد بود و تمامی نتایج ذکر شده از نظر آماری معنیدار بود(۰.۰۵>value-P).
نتیجهگیری: با توجه به افزایش نمره تنش کلی در دانشجویان مقطع بالاتر، به نظر میرسد با برگزاری کارگاههای مدیریت تنش در دانشکدههای پزشکی و آشنایی دانشجویان با عوامل استرسزا و چگونگی مدیریت آن بتوان گامی در جهت تعدیل تنشهای شغلی در این گروه از دانشجویان برداشت.
واژههای کلیدی : تنش شغلی ، دانشجویان پزشکی ، عامل تنشزا
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>