توضیحات :
مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها
دوره ۱ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۲
نویسندگان : میثم رضاپور ، حمید سوری ، سهیلا خدا کریم
چکیده :
سابقه و هدف: رفتار زورگویی (bullying) یکی از مشکلات در حال افزایش در بسیاری از مدارس میباشد. فراهم بودن و دسترسی به یک ابزار معتبر و پایا جهت اندازه گیری این رفتار برای مداخله و کاهش عوارض آن ضرورت دارد، بنابراین پژوهش حاضر با هدف اعتبار یابی مقیاسهای ارتکاب زور گویی و قربانی شدن پرسشنامه زور گویی الوئوس در جمعیت دانش آموزان مدارس راهنمایی انجام شده است.
روش بررسی: پژوهش روی ۸۳۴ دانش آموز مدارس راهنمایی دولتی استان مازندران انجام شد برای تعیین اعتبار محتوا از، (CVR>0/7) و برای ارزیابی ساختار از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بهره گرفته شد؛ و همچنین همبستگی بین عامل ها برای هر یک از مقیاسها بدست آمد. برای ارزیابی پایایی از آلفای کرونباخ هر یک از عاملها و آزمون- باز آزمون با روش همبستگی درون رده ای (ICCs) استفاده شد.
یافته ها: در مرحله ارزیابی اعتبار محتوایی هر یک از مقیاسها یک سؤال حذف و یک سؤال اضافه شد. تحلیل ساختار ۴ عاملی مقیاس قربانی شدن با % ۶۴ EFA واریانس و نیز تحلیل ساختار چهار عاملی مقیاس ارتکاب زور گویی با حذف گویه ۱۳ با روش % ۷۲EFA واریانس را تبیین نمود. تحلیل عاملی تأییدی (CFA) ساختار چهار عاملی هر دو مقیاس قربانی شدن و ارتکاب زور گویی را تایید کرد. مقادیر پایایی آزمون- باز آزمون هردو این مقیاسها سطح مناسبی را نشان داد.
نتیجه گیری: مدل ۴ عاملی مقیاس قربانی شدن و مدل ۴ عاملی مقیاس ارتکاب زور گویی پرسشنامه زور گویی الوئوس در جامعه دانش آموزان از خصوصیات اعتبار سنجی قابل قبولی برخوردار است.
واژههای کلیدی : زور گویی ، قربانی شدن ، اعتبار ، پایایی
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>