توضیحات :
مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها
دوره ۸ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۹
نویسندگان : مریم بخشی ، لیلا امیدی ، کیومرث امیدی ، غلامرضا مرادی ، فیروزه معیوف پور ، توران درویشی
چکیده :
سابقه و هدف: بیمارستانها نقش بسیار مهمی در طی شرایط بحرانی و اضطرار دارند. تیمهای پزشکی با سایر گروههای پاسخ دهنده به شرایط بحرانی و اضطرار اولین کسانی هستند که به شرایط بحرانی و اضطرار رسیدگی میکنند. هدف از مطالعه حاضر سنجش میزان تاب آوری بیمارستان در برابر شرایط بحرانی و اضطرار و بررسی آگاهی و نگرش کارکنان بخش اورژانس در زمینه مدیریت بحران و آمادگی برای شرایط بحرانی و اضطرار بود.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی در دو بخش انجام شد. ابتدا سنجش میزان تاب آوری بیمارستان در شرایط بحرانی و اضطرار با استفاده از پرسشنامهای حاوی ۵۸ سوال انجام گردید. سپس، سنجش آگاهی و نگرش ۱۰۲ نفر از کارکنان بخش اورژانس یک بیمارستان در زمینه مدیریت بحران و آمادگی برای شرایط بحرانی و اضطرار صورت پذیرفت. دو پرسشنامه خود گزارشی در اختیار مشارکت کنندگان قرار گرفت که شامل سنجش آگاهی (۱۱ سوال) و سنجش نگرش (۶ سوال) بود.
نتایج: یافتههای سنجش میزان تاب آوری بیمارستان در شرایط بحرانی و اضطرار نشان داد که امتیاز بیمارستان در حیطههای سیستم فرماندهی شرایط اضطرار، ارتباطات و همکاری، برنامههای بیمارستان برای شرایط بحرانی، ذخایر شرایط اضطرار و مدیریت تدارکات و توانایی کارکنان فوریت های پزشکی و اورژانس در حد متوسط ارزیابی شد. سطح آگاهی %۱۸ از شاغلین در مورد مدیریت بحران و آمادگی برای شرایط بحرانی و اضطرار نسبتا خوب و سطح آگاهی %۲ از آن ها ضعیف بود. نگرش کارکنان اورژانس در زمینه مدیریت بحران مثبت ارزیابی گردید.
نتیجه گیری: با توجه به تاب آوری متوسط بیمارستان در تعدادی از حیطههای مورد مطالعه و به منظور افزایش سطح آگاهی کارکنان، تدوین و ارائه برنامه های آموزشی مرتبط با آمادگی برای شرایط بحرانی و اضطرار با تاکید بر آموزش پرسنل کلیدی سبب افزایش آگاهی و مهارت پرسنل و مدیریت بهتر شرایط بحرانی و اضطرار می گردد.
واژههای کلیدی : شرایط بحرانی ، تاب آوری بیمارستان ، آگاهی ، نگرش
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>