توضیحات :
فصلنامه علمی تخصصی طب کار
دوره ۹ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۶
نویسندگان : غلامحسین حلوانی ، معصومه حبیبی نژاد
چکیده :
مقدمه: حمل و نقل دریایی بواسطه هزینه پایین و حجم انبوه حمل کالا در توسعه تجارت نقش اساسی داشته و ترمینال های کانتینری بخش مهمی از سیستم لجستیک تجارت و بازرگانی بین المللی میباشند. هر فعالیت در عملیات کانتینری خطرات و ریسک هایی را در پی دارد که می بایست شناسایی و اولویتبندی شوند. در صورت عدم شناسایی خطرات و ریسکهای موجود، سازمان هر روزه با مشکلات زیادی مواجه و هزینههای هنگفتی را متحمل می شود. این مطالعه با هدف ارزیابی ریسک مشاغل واحد عملیات ترمینال کانتینری بندر امام خمینی و مقایسه نتایج آن با شاخص های عملکرد ایمنی انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی در واحد عملیات ترمینال کانتینری منطقه ویژه بندر امام خمینی (ره) استان خوزستان در سال ۹۴- ۹۳ انجام گرفت. روش تجزیه و تحلیل حالات نقصو اثرات آن (FMEA)، بعنوان روشی سیستماتیک برای ارزیابی ریسک استفاده شد. شاخصهای تکرار حادثه (AFR) و شدت حادثه (ASR) یک ساله با توجه به استاندارد OSHA، محاسبه شدند. از نرم افزار SPSS نسخه ۱۸برای تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شد.
نتایج: با توجه به نتایج، در مجموع ۱۴۵ خطر (در ۱۵ شغل مورد مطالعه) در واحد عملیات کانتینری شناسایی شد، بطوریکه در این مطالعه میانگین نرخ وخامت، نرخ رخداد و احتمال کشف، بترتیب برابر با ۱۱/۴، ۶۳/۲ و ۳۷/۲ گزارش شد. میانگین و انحراف معیار عدد الویت ریسک (RPN) برابر با ۶/۱۷±۸۷/۲۶ گزارش شد، بطوریکه بالاترین مقدار RPN (۱۲۵) به اپراتور ریچ و اپراتور لیفتراک اختصاص یافت. مقدار شاخصهای AFR و ASR (یک ساله) در واحد عملیات بترتیب برابر با ۰۴/۵ و ۳۳/۱۹ گزارش شد.
بحث و نتیجه گیری: براساس نتایج به منظور محاسبه RPN، برای خطرات شناسایی شده، پارامتر نرخ شدت در مقایسه با پارامترهای احتمال کشف و وقوع، دارای میانگین (۲۷/۴) بیشتری میباشد. در این مطالعه تنها ۹/۶ درصد از ریسک ها در طبقه ریسکهای بارز و نیازمند اقدامات اصلاحی (۵۰ RPN>) قرار گرفتند. بین میانگین عدد اولویت ریسک و متغییرهای ضریب تکرار حادثه و ضریب شدت حادثه در سطح اطمینان ۹۵ درصد، از نظر آماری همبستگی معناداری وجود نداشت (۰۵/۰P-value>).
واژههای کلیدی : شاخصهای عملکرد ایمنی ، ارزیابی ریسک ، عملیات کانتینری
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>