کل 26883
4

طراحی و تدوین مدل ارتقاء کیفیت زندگی کاری اعضای هیأت علمی

  • کد خبر : 33904
  • 01 آبان 1399 - 14:49
طراحی و تدوین مدل ارتقاء کیفیت زندگی کاری اعضای هیأت علمی

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۷ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۹

 

نویسنده : نصراله قشقایی زاده

 

چکیده :

زمینه و هدف: کیفیت زندگی کاری شامل فرصت ها برای حل مشکلاتی است که منافعی را به طور دو طرفه برای کارمند و سازمان به همراه دارد و مبتنی بر همکاری در مدیریت می باشد، هدف پژوهش حاضر طراحی و تدوین مدل ارتقاء کیفیت زندگی کاری اعضای هیأت علمی دانشگاه بود.

روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه خاتم النبیاء بهبهان ۱۹۵)=N)بود. در این مطالعه ۱۲۹  نفر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه خاتم النبیاء بهبهان به عنوان نمونه از طریق فرمول کوکران و بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، در این راستا با مطالعه جامع پژوهش های مرتبط با کیفیت زندگی کاری و همچنین نظرخواهی از خبرگان، در گام اول، ۱۴۳ مولفه شناسایی شد که پس از دسته بندی براساس تشابه موضوعی، مولفه های جامع تر انتخاب و مولفه های جزئی حذف شدند. در نهایت ۵۷ مولفه تاثیر گذار تعیین و در قالب چهار دسته عوامل فردی، سازمانی، مدیریتی و شغلی دسته بندی شدند. در بخش کیفی جهت بررسی روایی صوری پرسشنامه، با ۵ نفر از متخصصان مصاحبه انجام گرفت و سطح دشواری، وجود تناسب و ارتباط مطلوب گویه ها با هدف اصلی و وجود شفافیت در معانی مولفه ها بررسی شد. برای تعیین ضریب تاثیر روایی صوری پرسشنامه، ضریب تاثیر آیتم محاسبه شد. نتایج حاکی از آن بود که به تمامی سوالات نمره بالای ۵/۱ داشتند. در بخش کمی تعیین روایی محتوایی، همه سوالات دارای نمره بالاتر از ۸۰/۰ بودند. پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه گردید. ضریب پایایی کل پرسشنامه ۷۲/۰ بدست آمد. داده ها  از طریق آزمون فریدمن و خی دو به کمک نرم افزار spss-22 تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که از بین عوامل فردی، انگیزه شغلی(۰۰۱/۰ p=<)؛ از بین عوامل سازمانی، عدالت سازمانی(۰۰۱/۰ p=<)؛ از بین عوامل مدیریتی، تعامل سازنده و منصفانه(۰۰۱/۰ p=<)؛ و از بین عوامل شغلی، بهداشت روانی محیط کار(۰۰۱/۰ p=<) در رتبه اول عوامل موثر بر کیفیت زندگی کاری اعضای هیأت علمی قرار داشتند.

نتیجه گیری:  طراحی مدل ارتقاء کیفیت زندگی کاری اعضای هیأت علمی، بررسی و اولویت بندی عوامل موثر فردی، سازمانی، مدیریتی و شغلی بر آن می تواند راهنمای راه مسئولان جهت بهبود کیفیت زندگی کاری باشد. با توجه به نتایج حاصله می توان گفت که کیفیت زندگی کاری اعضای هیأت علمی از مفاهیم مهم و مؤثر در سازمان های آموزش عالی است و دارای ماهیت تعاملی در سازمان می باشد، به طوریکه خط مشی های سازمانی می توانند کیفیت زندگی کاری را به گونه ای مثبت یا منفی تحت تأثیر قرار دارند. بدیهی است ارتقاء کیفیت زندگی کاری اساتید مستلزم درک مفهوم، کارکردها و مزایای آن توسط مدیریت ارشد دانشگاه، توجه به تمام عوامل موثر بر آن و تمایل به بهبود کیفیت زندگی کاری می باشد.

 

واژه‌های کلیدی کیفیت زندگی کاری ، عومل فردی ، عوامل سازمانی ، عوامل مدیریتی ، عوامل شغلی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=33904

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.