![](http://dl.hsenk.ir/uploads/2019/07/salamat_kar_logo.jpg)
توضیحات :
مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران
دوره ۱۲ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۴
نویسندگان : محسن دهقانی ، خسرو صادق نیت ، محمد حسین ابراهیمی
چکیده :
زمینه و هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش شاخص گرایش به خواب آلودگی درطول روز (ESS) و وقفه تنفسی هنگام خواب در ایجاد تصادفات جادهای رانندگان حرفه ای شهرستان شاهرود انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی تحلیلی تعداد ۳۱۲ نفر از رانندگان حرفه ای عضو انجمن پایانه های شهرستان شاهرود در سال ۱۳۹۲۲ مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این مطالعه پرسشنامه دموگرافیک، پرسشنامه استاندارد کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI) با ۷ مقیاس، پرسشنامه خواب آلودگی اپوورث (ESS) با ۸ سوال و پرسشنامه استاپ بنگ (STOP BANG) با ۸ سوال بودند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش ۱۸ انجام شد.
یافته ها: نزدیک به ۱۶% رانندگان در پنج سال گذشته سابقه حادثه یا تصادف داشتند. میانگین و انحراف معیار نمره کیفیت خواب در رانندگان ۸۵/۲± ۵/۴ بود. ۵/۲۷۷% رانندگان از کیفیت خواب نامطلوبی برخوردار بودند. ۶/۵% از رانندگان مقیاس خواب آلودگی اپوورث بالاتر از ۱۰ داشتند که از لحاظ بالینی اهمیت دارد. ۵/۱۱% رانندگان با داشتن STOP BANG>3 از لحاظ اختلال تنفسی مثبت تشخیص داده شدند. مقیاس خواب آلودگی اپوورث در رانندگانی که سابقه حادثه یا تصادف در یک سال گذشته (۰۰۴/0p=) و پنج سال گذشته (۰۰۳/0p=) داشتند و نیز در حادثه و تصادف مقصر بودند (۰۱۲/0p=) بیشتر از رانندگان گروه دیگر بود.
نتیجه گیری: در این مطالعه ارتباط معنی داری بین مقصر بودن رانندگان و سابقه حادثه و تصادف با خواب آلودگی مشاهده گردید. ولی بین آسیب یا مرگ در تصادف با خواب آلودگی این ارتباط دیده نشد. بیش از ۱۰ درصد رانندگان با اختلال وقفه تنفسی حین خواب کاندید ارجاع به کلینیک اختلالات خواب شدند.
واژههای کلیدی : رانندگان حرفه ای ، مقیاس خواب آلودگی اپوورث ، STOP BANG ، کیفیت خواب پیتزبورگ ، اختلال تنفسی ، تصادفات
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>