توضیحات :
مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران
دوره ۱۳ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۵
نویسندگان : کاظم دوستکام ، احمدعلی روح الهی
چکیده :
زمینه و هدف: رضایت شغلی از عوامل مهم افزایش بهرهوری، دلسوزی کارکنان نسبت به سازمان، تعلّق و دلبستگی آنان به محیط کار، برقراری روابط خوب و انسانی در محل کار، ایجاد ارتباطات صحیح، بالا بردن روحیه، عشق و علاقه به کار است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر مالکیت روانشناختی بر رضایت شغلی کارکنان زنجیرهی تامین یکی از فرودگاههای ایران است.
روش بررسی: با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای، ۵۹ نفر از کارکنان برای این مطالعه انتخاب شدند. برای اندازهگیری مالکیت روانشناختی و رضایت شغلی به ترتیب از پرسشنامههای ونداین و پیرس و مینهسوتا استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی و رگرسیون به همراه با مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که مالکیت روانشناختی با بار عاملی برابر با (۸۶۶/۰) و آمارهی تی (۲۱۲/۸) بر رضایت شغلی تاثیر داشته و متغیر مالکیت روانی مبتنی بر سازمان با مقدار بتایی برابر با (۱۱۲/۰)، آمارهی تی (۹۸۸/۲) و ضریب معناداری (۰۰۲/۰) و متغیر مالکیت روانی مبتنی بر شغل با مقدار بتایی برابر با (۲۳۵/۰)، آمارهی تی (۶۵۶/۶) و ضریب معناداری (۰۰۱/۰) بر رضایت شغلی تاثیری مثبت دارند.
نتیجه گیری: با توجه به تاثیر مثبت مالکیت روانشناختی بر رضایت شغلی، میتوان با ایجاد نگرشی مثبت در کارمند نسبت به شغلش و ایجاد تملک و تعلق در فرد، زمینهی افزایش بهرهوری، افزایش تعهد سازمانی، برقراری روابط خوب و انسانی در محیط کار، ایجاد ارتباطات صحیح، بالا بردن روحیه و علاقه به کار در سازمان ایجاد نمود.
واژههای کلیدی : رضایت شغلی ، مالکیت روانشناختی ، مالکیت روانشناختی مبتنی بر سازمان ، مالکیت روانشناختی مبتنی بر شغل
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>