توضیحات :
فصلنامه بهداشت و ایمنی کار
دوره ۵ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۴
نویسندگان : سمیه چهاردولی ، مجید معتمد زاده ، یداله حمیدی ، علیرضا سلطانیان ، رستم گل محمدی
مقدمه: مطالعات نشان دادهاند که کارکنان بانکها سطح بالایی از استرس را تجربه نموده، استرس به عنوان عامل اصلی کاهش رضایت و تعهد شغلی کارکنان و در نهایت عملکرد کلی سازمان میباشد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط عوامل استرس زای روانی- اجتماعی، ساختار سازمانی و رضایت شغلی انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی در یکی از بانکهای شهر همدان انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسش نامههای روانی-اجتماعی نوردیک، ساختار سازمانی و رضایت شغلی استفاده شد. برای تعیین ارتباط بین دو متغیر از ضریب همبستگی اسپیر من استفاده شد. همچنین برای بررسی ارتباط بین متغیرهای کیفی از آزمون کای دو استفاده گردید.
یافتهها: استرس شغلی(۵۷٪) و وضعیت رضایت شغلی(۳۹٪) در جامعه مورد مطالعه در سطح متوسطی قرار داشت و ساختار اکثر شعب تا حدی خشک بود(۶۹۹٪). از طرفی بین استرس شغلی و ابعاد ساختار سازمانی (تمرکز، رسمیت) همبستگی مثبت معنی داری وجود داشت. نتایج نشان دادند که بین ساختار سازمانی و رضایت شغلی نیز همبستگی مثبت معنی داری وجود دارد (۰۵/۰=p).
نتیجه گیری: با توجه به نقش ساختار سازمانی و عوامل استرس زای روانی- اجتماعی کار در رضایت شغلی، میتوان اظهار داشت که تغییر ساختار به سمت ساختارهای ارگانیک و توجه بیشتر به عوامل استرس زای روانی-اجتماعی در محیط کار میتواند در بازدهی و بهرهوری سازمان نقش مؤثری ایفا نماید.
واژههای کلیدی : عوامل استرس زای روانی- اجتماعی کار ، ساختار سازمانی ، رضایت شغلی ، کارکنان بانک
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>