کل 26883
0

ترومای ترافیکی : باورهای افراد نسبت به علت بروز سوانح رانندگی در خراسان جنوبی

  • کد خبر : 9792
  • 26 اردیبهشت 1396 - 0:00
ترومای ترافیکی : باورهای افراد نسبت به علت بروز سوانح رانندگی در خراسان جنوبی

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۱ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۲

 

نویسنده : محمد اکبری بورنگ

 

چکیده :

سابقه و هدف: چنانچه بخواهیم به علت مرگ و میر ناشی از تصادفات و سوانح در ایران بنگریم، باید به ابعاد اجتماعی موضوع و بحـث رفتارها و هنجارهای رایج در جامعه و ضرورت اصلاح و تغییر رفتار بپردازیم. از آنجا که شـناخت عوامـل و زمینـه هـای ایجـاد کننـده حادثه به ویژه باورها در ارتباط با افراد انسانی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ این پژوهش با هدف بررسی باورهای افـراد در ارتبـاط بـا علت تصادفات طراحی و اجرا گردیده است.

روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی میباشد. نمونه بررسی شده به شیوه طبقه ای در دسترس تعداد ۳۰۰ مشارکت کننده انتخاب و بررسی شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردیده این پرسشنامه علت تصادفات را از سه بعد راننده، قضا و قدر و شانس و سایر عوامل (جاده، کیفیت خودرو) بررسی میکند. به منظور تحلیل داده های بدست آمده از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.

یافته ها: آزمودنی ها تمامی عوامل راننده، تقدیر و عوامل دیگر (جاده و خودرو) را از علل بروز سوانح رانندگی دانسته و همه این عوامـل را تا حدی در بروز سوانح رانندگی موثر دانستند. در بررسی باور نسبت به بروز سوانح راننـدگی بـر حسـب جنسـیت تفـاوت معنـاداری مشاهده شد، آزمودنی های ساکن روستا در مقایسه با ساکنان شهر بر این باور بودند که تقدیر عامل مـؤثرتری در بـروز سـوانح راننـدگی است ضمن اینکه این تفاوت به لحاظ آماری معنادار نشد. بین سن و باور به اینکه راننده عامل اصلی بروز سوانح راننـدگی اسـت رابطـه معنادار مثبتی مشاهده شد. در بررسی باور نسبت به علت بروز سوانح رانندگی بر حسب تحصیلات آزمودنی ها نیز تفـاوت معنـاداری در عامل تقدیر مشاهده شد.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهاد میشود که دست اندرکاران و مسئولان نسبت به تغییر نگرش افراد از تقدیر به راننده به عنوان عامل اصلی تصادفات جاده ای اقدام ورزند تا زمینه برای کاهش تصادفات جاده ای فراهم گردد.

 

واژه‌های کلیدی : باور ، تقدیر ، سوانح رانندگی ، خراسان جنوبی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9792

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.