کل 26885
0

بررسی نقش عوامل خطر انسانی در شدت سوانح ترافیکی در راه های درون و برون شهری کشور

  • کد خبر : 9783
  • 26 اردیبهشت 1396 - 0:00
بررسی نقش عوامل خطر انسانی در شدت سوانح ترافیکی در راه های درون و برون شهری کشور

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۲ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۳

 

نویسندگان : محمود بختیاری , حمید سوری , الهه عینی , مسعود صالحی , محمد رضا مهماندار

 

چکیده :

سابقه و هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش عوامل انسانی در ایجاد سوانح ترافیکی در محورهای درون شهری و برون شهری کشور انجام شده است.

روش بررسی: اطلاعات کلیه افراد آسیب‌دیده در اثر حوادث ترافیکی به صورت سرشماری، ثبت شده فرم‌های کام ۱۱۴ در سیستم فاوا، که شــامل ۵۹۲۱۶۸ نفر بودند بررســی شــدند. عوامل خطر انســانی منجر به حوادث ترافیکی تعیین و نسبت شانس Odds( )ratio هر یک از عوامل خطر در رخداد حوادث ترافیکی با اســتفاده از مدل رگرســیونی با شــانس‌های متناســب و تعدیل عوامل مداخله‌گر احتمالی مانند سن، و جنسیت و وضعیت روشنایی در راه های درون و برون‌شهری برآورد شد.

یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار سنی در جامعه مورد بررسی ۱.۳۴± ۰.۱۴ سال بود. در بین عوامل انسانی دخیل در سوانح ترافیکی بالاترین درصد به بی‌توجهی به مقررات به میزان ۹.۶۹ درصد اختصاص داشت. نسبت شانس قرار گرفتن در یکی از طبقات جرح یا فوت در محورهای درون شــهری برای افرادی که مصرف مشــروبات الکلی داشته‌اند ۶/۵ برابر همین مقدار برای افرادی بوده که این عامل خطر را نداشــته‌اند CI: 88.4- 65.8 وOR = 5.6 همچنین در محورهای برون‌شــهری نیز بالاترین نسبت شانس را در بین دیگر نسبت‌ها CI: 22.1 – ۲۹.۳ وOR =73.1 به خود اختصاص داد.

نتیجه‌گیری: با اینکه مصرف نوشیدنی‌های الکلی بیشترین تأثیر را بر شدت حوادث ترافیکی رخ داده‌شده را دارد اما با توجه به شیوع کم این عامل و در نتیجه خطر قابل انتساب کمتر نسبت به دیگر عوامل، به نظر می‌رسد بهتر است برنامه‌های پیشگیری را بیشتر متمرکز بر عوامل با شیوع بالا مانند بی‌توجهی به مقررات و عجله و شتاب بی‌مورد نمود.

 

واژه‌های کلیدی : سوانح ترافیکی ، عوامل انسانی ، جرحی ، خسارتی ، فوتی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9783

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.