کل 26895
1

شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در استفاده از صندلی ایمنی کودک در خودروها

  • کد خبر : 9772
  • 30 اردیبهشت 1396 - 0:00
شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در استفاده از صندلی ایمنی کودک در خودروها

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۲ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۳

 

نویسندگان : محمدرضا احدی , هادی پرویزیان

 

چکیده :

سابقه و هدف: نوزادان و کـودکان در خودروها نیاز به سیستم حفـاظتی دارند، که با شرایـط بـدنی و وزنی آن‌ها سازگار بوده و بتواند آن‌ها را در مراحل مختلف رشد هـمراهی کند. با توجه به اینکه استفاده از کمربند ایمنی به‌ هیچ‌ وجه با شرایط خـاص بدنی آنان انطبـاق ندارد، از این‌ رو استفـاده از صندلی ایمنی کودک در خودروها امری اجتناب‌ناپذیر می‌باشد بدین‌جهت پژوهش حاضر به اهمیت نقش استفاده از صندلی ایمنی کودک در خودروها و کاهش تلفات رانندگی و شناسایی عوامل مؤثر در استفاده از آن در خودروها می‌پردازد.

روش بررسی: روش تحقیق توصیفی- استنباطی بوده که برای مشخصات جمعیت‌شناسی جوامع تحقیق از توزیع فراوانی (میانگین، انحراف معیار استاندارد) و از آزمون میانگین یک نمونه‌ای برای شناسایی عوامل مؤثر در استفاده از صندلی کودک و از آزمون فریدمن برای رتبه‌بندی عوامل استفاده گردید.

یافته‌ها: در پژوهش حاضر چهار گروه معلمان مدارس(۲۲نفر)، مربیان مهدکودک(۱۴نفر)، کارکنان پلیس (۱۵نفر) و جامعه تصادفی(۸۹نفر) به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش را پرسشنامه محقق ساخته ۱۶ سؤالی با ۴ شاخص استفاده از صندلی کودک، تصویب قوانین، طراحی و نصب صندلی کودک در خودرو و سیاست های تشویقی تشکیل می‌دادند که روایی آن به تائید اساتید راهنما و مشاور و خبرگان رسید . جهت تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۸ مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت. به کمک روش آلفای کرونباخ پرسشنامه جوامع تصادفی، معلمان مدارس، مربیان مهدکودک، کارکنان پلیس به ترتیب ۰.۷۶۲، ۰.۸۳۹، ۰.۷۲۷و ۰.۸۰۱ به‌ دست‌ آمده که نشان‌دهنده اعتبار بالای پرسشنامه می‌باشد.

نتیجه‌گیری: نتایج آزمون میانگین تک نمونه‌ای و آزمون رتبه‌بندی فریدمن نشان داد که متغیر طراحی و نصب صندلی ایمنی کودک در خودروها تأثیرگذارترین و مهم‌ترین عامل در استفاده عموم از صندلی کودک دارد. 

 

واژه‌های کلیدی : صندلی ایمنی کودک ، تلفات رانندگی ، خودروسازان

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9772

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.