کل 26904
2

بررسی عملکرد یک برج اسپری در حذف سولفید هیدروژن از جریان هوا

  • کد خبر : 9749
  • 06 خرداد 1396 - 0:00
بررسی عملکرد یک برج اسپری در حذف سولفید هیدروژن از جریان هوا

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۲ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۳

 

نویسندگان : محمدجواد جعفری , سپیده نوریان , رضوان زنده دل , محمد رضا مسعودی نژاد , پروین سربخش , علیرضا رحمتی , امیر عباس مفیدی

 

چکیده :

سابقه و هدف: سولفید هیدروژن گاز خطرناکی است که در غلظت‌های بالا کشنده می‌باشد. یکی از ساده‌ترین و کم هزینه ترین روش‌های حذف سولفید هیدروژن از جریان هوا استفاده از برج اسپری می‌باشد اما عملکرد مناسب آن جای سؤال دارد. در این مطالعه راندمان حذف سولفید هیدروژن و افت فشار یک دستگاه برج اسپری مورد بررسی قرار گرفت.

روش بررسی: در این مطالعه از یک برج اسپری برای حذف سولفید هیدروژن از جریان هوا استفاده شد. سولفید هیدروژن در تراکم ۳۰-۰ پی پی‌ام حجمی به برج تزریق شد. آب به عنوان مایع شستشو در دبی ۲ لیتر بر دقیقه به وسیله پمپ با فشار پاش ۳۵-۲۱ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع اسپری شد. گذر حجمی جریان هوا در دامنه ۳۰۰۰-۲۴۰۰ لیتر بر دقیقه توسط یک دستگاه هواکش دور متغیر تأمین شد. برای اندازه‌گیری افت فشار از مانومتر شیب‌دار و برای اندازه‌گیری راندمان حذف از دستگاه قرائت مستقیم استفاده شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شدند.

یافته­ ها: کمترین افت فشار سیستم در گذر حجمی ۲۰ لیتر بر ثانیه و بدون حضور آب مساوی ۰.۲۸۸۷ ± ۷۳.۸۱ پاسکال، و بیشترین آن در گذر حجمی ۵۰ لیتر بر ثانیه و با حضور آب مساوی ۲.۴۴۸ ± ۲۹۲.۸۴ پاسکال بود. بیشترین راندمان حذف سولفید هیدروژن در گذر حجمی ۳۰ لیتر بر ثانیه و غلظت ۱۵ پی پی ام برابر با ۱.۵۴۱۵ ± ۷۰.۵۳ درصد، و کمترین راندمان حذف در گذر حجمی ۵۰ لیتر بر ثانیه و غلظت ۳۰ پی‌پی‌ام مساوی ۰.۹۲۹۵ ± ۴۷.۷۴ درصد بدست آمد. آزمون آماری t ارتباط معناداری بین راندمان حذف سولفید هیدروژن با گذر حجمی جریان هوا و تراکم ورودی و همچنین بین افت فشار داخل سیستم با گذر حجمی جریان هوا و حضور یا عدم حضور آب نشان داد ( ۰.۰۰۱ > pvalue).

نتیجه­ گیری: راندمان حذف سولفید هیدروژن در برج اسپری با افزایش گذر حجمی جریان هوا و افزایش غلظت ورودی آلاینده، کاهش می‌یابد. عملکرد آب به عنوان مایع شستشو در برج اسپری جهت جداسازی سولفید هیدروژن از جریان هوا رضایت بخش نیست لذا توصیه می شود استفاده از آب به همراه مایعات شستشو دهنده شیمیایی مورد بررسی قرار گیرد.

 

واژه‌های کلیدی : برج اسپری ، سولفید هیدروژن ، افت فشار ، راندمان حذف

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9749

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.