کل 26875
2

بررسی وضعیت رعایت استانداردهای ایمنی ‏در آزمایشگاه های تشخیص طبی شهر کرمان در سال ‏۱۳۹۳

  • کد خبر : 9737
  • 07 خرداد 1396 - 0:00
بررسی وضعیت رعایت استانداردهای ایمنی ‏در آزمایشگاه های تشخیص طبی شهر کرمان در سال ‏۱۳۹۳

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۳ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : منیره مجلسی , علی خالویی , محسن مهدی پور رابری

 

چکیده :

سابقه و هدف: رعایت استانداردهای ایمنی قبل از شروع و راه اندازی هر کار بسیار ضروری است. تمامی فرایندهایی که در آزمایشگاه های تشخیص طبی انجام میپذیرند همراه با مخاطرات میباشند. کارکنان آزمایشگاه های تشخیص طبی همواره در معرض انواع خطرات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی میباشند. هدف از این تحقیق بررسی وضعیت رعایت استانداردهای ایمنی در آزمایشگاه های تشخیص طبی بخش خصوصی و دولتی ‏ کرمان در سال ۱۳۹۳ در بخشهای ایمنی انبار، ایمنی تجهیزات و ارگونومی این آزمایشگاه ها می باشد.

روش بررسی: طی این پژوهش آزمایشگاه های تشخیص طبی ۴ بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان و ۲۱ آزمایشگاه خصوصی سطح شهر کرمان مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه های استاندارد با روش مصاحبه و مشاهده گردآوری گردید. داده ها با استفاده از روشهای آماری تحلیل گردید.

یافته ها: نتایج نشان داد که در ۲۵ آزمایشگاه مورد مطالعه شهر کرمان درصد رعایت مؤلفه های ایمنی در بخش ایمنی انبار، تجهیزات و ارگونومی متفاوت بوده به طوری که میانگین و انحراف معیار نمره کسب شده در بخش ایمنی انبار آزمایشگاه های تشخیص طبی ۲۴.۳ ±۶.۹ بود. میانگین و انحراف معیار ایمنی انبار در آزمایشگاه های دولتی ۱۵.۷ ±۵.۴ و آزمایشگاه های خصوصی ۲۵.۹ ±۵.۹ بود. هیچ کدام از آزمایشگاه های دولتی دارای ایمنی مطلوب نبودند. میانگین و انحراف معیار ایمنی تجهیزات در آزمایشگاه های دولتی ۱۱.۲۵ ±۱/۷ و آزمایشگاه های خصوصی ±۲.۱ ۴.۰ بود. میانگین و انحراف معیار استانداردهای ارگونومی در آزمایشگاه های دولتی ۳.۵ ±۱.۳ و آزمایشگاه های خصوصی ۴.۰ ±۱.۶ بود.

نتیجه گیری: وضعیت رعایت استانداردهای ایمنی در آزمایشگاه های مورد مطالعه از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و تا رسیدن به وضعیت مطلوب بایستی با استفاده از روش های مدرن مدیریت ایمنی در جهت ارتقای ایمنی در بخش های گوناگون آزمایشگاه ها اقدام نمود.

 

واژه‌های کلیدی : استاندارد ایمنی ، آزمایشگاه تشخیص طبی ، ارگونومی ، ایمنی تجهیزات ، ایمنی انبار

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9737

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.