کل 26910
3

وضعیت بهداشت محیط‎‏ آزمایشگاه های تشخیص طبی بخش خصوصی و ‏ دولتی شهر کرمان در سال ۱۳۹۳‏

  • کد خبر : 9708
  • 14 خرداد 1396 - 0:00
وضعیت بهداشت محیط‎‏ آزمایشگاه های تشخیص طبی بخش خصوصی و ‏ دولتی شهر کرمان در سال ۱۳۹۳‏

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۴ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : علی خالویی , محمد ملکوتیان , محسن مهدی پور رابری

 

چکیده:

سابقه و هدف: عدم رعایت استانداردهای بهداشت محیط میتواند عملکرد آزمایشگاه‌های تشخیص طبی را به‌ طورجدی تحت تأثیر قرار دهد. هدف این مطالعه بررسی رعایت استانداردهای بهداشت محیط در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی شهر کرمان بود.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی، تعداد ۲۱ آزمایشگاه بخش خصوصی و ۴ آزمایشگاه بخش دولتی شهر کرمان در سال ۱۳۹۳ مورد بررسی قرار گرفت.  داده‌ها از طریق یک چک‌ لیست استاندارد با ۲۵ سؤال درزمینه های مختلف بهداشت محیط  جمع‌آوری شد. داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۹ و با استفاده از آزمون نا پارامتری یو من ویتنی تجزیه‌ و تحلیل گردید.

یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار امتیاز رعایت استانداردهای بهداشت محیط در کل آزمایشگاه‌های مورد مطالعه ۴.۴±۲۱ بود که ازنظر آماری اختلاف معنی دار بین وضعیت آزمایشگاه‌های بخش خصوصی و دولتی وجود داشت(۰.۰۲=P). حدود دو سوم (۶۴ درصد) کل آزمایشگاه‌ های مورد بررسی و بیش از سه‌ چهارم (۲/۷۶ درصد) آزمایشگاه‌های خصوصی ازنظر رعایت استانداردهای بهداشت محیط، وضعیت مطلوبی داشتند اما هیچ‌ کدام از آزمایشگاه‌های دولتی از این نظر وضعیت مطلوبی نداشتند.

نتیجه‌گیری:  نتایج این مطالعه نشان داد که میزان رعایت استانداردهای  بهداشت محیط در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کرمان به‌ اندازه کافی بالا نیست و ما به ارتقاء روش‌های مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق به همراه نظارت‌های مستمر هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی نیاز داریم.

 

واژه‌های کلیدی : بهداشت محیط ، آزمایشگاه تشخیص طبی ، کرمان

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9708

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.