کل 26910
2

بررسی ارتباط افسردگی و اختلال شناختی با سقوط منجر به شکستگی در سالمندان

  • کد خبر : 9694
  • 16 خرداد 1396 - 0:00
بررسی ارتباط افسردگی و اختلال شناختی با سقوط منجر به شکستگی در سالمندان

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۴ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : فرشته داودی , کوروش اعتماد , پریسا طاهری تنجانی , سهیلا خداکریم

 

چکیده :

سابقه و هدف: سقوط یکی از مشکلات اصلی سلامت سالمندان است. هدف از انجام این مطالعه بررسی ارتباط افسردگی و اختلال شناختی با سقوط در سالمندان مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های منتخب تهران بود.

روش بررسی: یک مطالعه‌ مورد- شاهدی که مبتنی بر بیمارستان‌های تهران در سال ۹۴ انجام‌شده است. در این مطالعه ۲۲۵ سالمند (۸۱ مرد و ۱۴۴ زن) ، شامل ۷۵ مورد (۲۷ مرد و ۴۸ زن) و ۱۵۰ شاهد (۵۴ مرد و ۹۶ زن) از میان سالمندان مراجعه‌کننده به ۵ بیمارستان در مناطق: شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران با یکدیگر مقایسه شدند. برای سنجش وضعیت شناختی از پرسشنامه استاندارد معاینه مختصر وضعیت شناختی و برای سنجش افسردگی از پرسشنامه افسردگی طب سالمندی استفاده شد. از آزمون‌های کای اسکوئر، من ویتنی، همبستگی و رگرسیون لجستیک برای تحلیل داده‌ها در نرم‌افزار STATA نسخه ۱۲ استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که نسبت شانس سقوط در سالمندان افسرده ۲/۸ مرتبه بیشتر از سالمندان بدون افسردگی بود. همچنین نسبت شانس سقوط در سالمندان دارای نقص شناختی ۷/۶ مرتبه بیشتر از سالمندان بدون اختلال شناختی بود و همراهی این دو اختلال با یکدیگر، شانس سقوط، در مقایسه با وجود یک عامل به‌ تنهایی را چند برابر می‌کرد.

نتیجه‌گیری: ارتباط مثبت و معناداری بین افسردگی و اختلال شناختی با سقوط وجود دارد. به‌ منظور کاهش رخداد سقوط توصیه می‌شود سیاست‌گذاران، برنامه‌های آموزشی مناسبی را جهت پیشگیری از این عوامل خطر برای خانواده‌ها فراهم آورند.

 

واژه‌های کلیدی : افسردگی ، اختلال شناختی ، سقوط ، سالمندان

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9694

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.