کل 26883
3

جذب ۲ کلروفنل توسط کربن فعال حاصل از پوست پرتقال و پوست موز : مطالعات تعادلی و سینتیکی

  • کد خبر : 9685
  • 19 خرداد 1396 - 0:00
جذب ۲ کلروفنل توسط کربن فعال حاصل از پوست پرتقال و پوست موز : مطالعات تعادلی و سینتیکی

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۴ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : محمد علی ززولی , داود بلارک

 

چکیده :

سابقه و هدف:ترکیبات فنلی در فاضلاب صنایع مختلف موجود بوده و جزء آلاینده‌های دارای تقدم می‌باشند، بنابراین قبل از تخلیه به محیط‌ زیست باید مورد تصفیه قرار گیرند. هدف مطالعه حاضر، بررسی جذب ۲-کلروفنل توسط کربن فعال حاصل از پوست پرتقال و پوست موز بود.

روش بررسی: این تحقیق به‌ صورت آزمایشگاهی و به‌ صورت ناپیوسته انجام گرفت. پوست پرتقال و موز در دمای ۱۰۵ درجه سانتی‌گراد خشک و سپس کربونیزه و در اندازه ۳۰ مش دانه‌بندی شد. تأثیر پارامترهای مختلف مثل زمان تماس (۱۰تا ۱۲۰ دقیقه)، (۱۱-۳) PH غلظت اولیه ۲-کلروفنل (۱۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم در لیتر) و دوز بیومس (۰.۲ تا ۲ گرم در لیتر) بر عملکرد جاذب بررسی شد. نمو‌نه‌ها با دو بار تکرار مورد آزمون قرار گرفتند و مدل‌های مختلف ایزوترم و سرعت واکنش جذب از طریق مقایسه ضریب رگرسیون (R2) تحلیل شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد با افزایش زمان تماس و دوز جاذب، میزان حذف ‌‌‌۲ کلروفنل با هر دو جاذب افزایش می‌یابد، اما ظرفیت جذب جاذب (qe) کاهش می‌یابد. با کاهش غلظت اولیه ۲ کلروفنل، میزان حذف افزایش یافت و pH بهینه برای جذب معادل ۵ تعیین گردید. داده‌های حاصل از ایزوترم جذب لانگمویر برای هر دو جاذب بهتر از سایر ایزوترم‌ها پیروی می‌کنند. از طرف دیگر بررسی سینتیک جذب بیانگر تطابق بهتر داده‌ها با معادله درجه‌دوم کاذب بود.

نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج حاصل از مطالعه حاضر مشخص شد که کربن فعال حاصل از پوست پرتقال و موز به‌عنوان یک جاذب ارزان‌قیمت از پتانسیل جذب بالایی در حذف آلاینده ۲-کلروفنل از نمونه‌های آب و فاضلاب برخوردار می‌باشد.

 

واژه‌های کلیدی : ۲-کلروفنل ، جاذب طبیعی ، پوست پرتقال ، پوست موز ، جذب سطحی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9685

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.