کل 26853
0

ارتباط بین فرهنگ ایمنی و استرس شغلی در بین کارکنان کارخانه‌های مخابراتی

  • کد خبر : 9680
  • 21 خرداد 1396 - 0:00
ارتباط بین فرهنگ ایمنی و استرس شغلی در بین کارکنان کارخانه‌های مخابراتی

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۴ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : زهرا زمانیان , سولماز زکیان , مریم جمالی , بهرام کوهنورد

 

چکیده :

سابقه و هدف: استرس شغلی و رفتار نا ایمن به ترتیب به‌ عنوان برگ خریدهای تأثیرگذار در افزایش خطر مشکلات روانی و جسمانی در محیط کار شناخته‌شده‌اند. مطالعه حاضر باهدف تعیین رابطه بین فرهنگ ایمنی و استرس شغلی در بین کارکنان کارخانه‌های مخابراتی انجام شد.

روش بررسی: مطالعه حاضر به‌ صورت توصیفی و مقطعی در سال ۱۳۹۰ و بر روی ۲۲۱ نفر از کارکنان کارخانه‌های مخابراتی در شهر شیراز صورت گرفت. نمونه‌گیری به‌ صورت تصادفی ساده انجام شد. برای رعایت ملاحظات اخلاقی شرکت افراد در این مطالعه به‌ صورت داوطلبانه بود. جمع‌آوری داده‌ها با پرسشنامه‌های استاندارد استرس شغلی انستیتوی بهداشت روانی آمریکا و فرهنگ ایمنی انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون آماری کای اسکور و تی مستقل استفاده شد.

یافته‌ها: ۱/۵۶ درصد از افراد مورد مطالعه دارای فرهنگ ایمنی منفی و ۹.۴۳ درصد دارای فرهنگ ایمنی مثبت بودند. در ۶.۷۹ درصد از کارکنان، استرس بالا گزارش شد. در ارتباط بین فرهنگ ایمنی و سطح تحصیلات، میانگین فرهنگ ایمنی در افرادی که تحصیلات کمتر از دیپلم داشتند، در مقایسه با افراد دارای تحصیلات بالا، کمتر بود. همچنین ارتباط بین فرهنگ ایمنی و استرس شغلی از طریق آزمون تی مستقل نشان داد که بین این دو متغیر رابطه‌ای معنی دار و منفی برقرار است.(P<-0.001)

نتیجه‌گیری: اثرات منفی بین فرهنگ ایمنی و استرس شغلی می تواند بر کارایی و تمرکز افراد و متعاقب آن به کاهش بهره‌وری منجر شود.

 

واژه‌های کلیدی : استرس شغلی ، فرهنگ ایمنی ، کارخانه‌های مخابراتی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9680

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.