توضیحات :
مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها
دوره ۴ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۵
نویسندگان : افضل اکبری بلوطبنگان , سیاوش طالع پسند , علی محمد رضایی , اسحق رحیمیان بوگر
چکیده :
سابقه و هدف: قربانی شدن یکی از خشونتهای رایج در جوامع عنوان شده که با خودکشی دانشآموزان رابطه داشته و باعث آسیبهای جدی در فرایند تحصیل می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس قربانی هارتر در دانشآموزان مدارس متوسطه بود.
روش بررسی: پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. ۴۰۰ دانشآموز از بین کلیه دانشآموزان دختر و پسر مدارس متوسطه شهر قم در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ در مطالعه شرکت داشتند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. همه آنها مقیاس قربانی هارتر و پرسشنامه بهزیستی ذهنی را تکمیل کردند. تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل اعتبار به روش آلفای کرونباخ اجرا شد. همچنین، از مدل سامیجیما برای برازندگی دادهها و تحلیل استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد مدل تک عاملی از برازش مناسبی برخوردار است. آلفای کرونباخ برای کل مقیاس ۰.۷۸، برای دختران ۰.۶۶ و برای پسران ۸۵/۰ به دست آمد. همچنین، شواهد روایی نشان داد که قربانی شدن با بهزیستی ذهنی ۰.۱۶-، نمره انضباط ۰.۱۸- و پیشرفت تحصیلی ۰.۳۰- رابطه معنی داری دارد (۰.۰۱≤p). بین دختران و پسران تفاوت معنی داری در میزان قربانی شدن وجود نداشت. یافتههای مدل سیمجیما برازندگی مناسبی داشت و تابع آگاهی آزمون در دامنه ۰.۷- تا ۲.۲+ قرار داشت.
نتیجهگیری: نسخه فارسی پرسشنامه قربانی هارتر در جامعه دانشآموزان از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده کرد.
واژههای کلیدی : مقیاس قربانی ، قربانی هارتر ، روا سازی ، اعتبار
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>