کل 26879
1

ارزیابی وضعیت‌ بدنی کارگران کارخانه فرو آلیاژ کرمان با سه روش OWAS ، RULA و QEC

  • کد خبر : 9655
  • 29 خرداد 1396 - 0:00
ارزیابی وضعیت‌ بدنی کارگران کارخانه فرو آلیاژ کرمان با سه روش OWAS ، RULA و QEC

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۲ – شماره ۱ – سال ۱۳۸۹

 

نویسندگان : دکتر ابوالفضل برخورداری ، مهندس رضا جعفری ندوشن ، مهندس جواد وطنی شعاع ، مهندس غلامحسین حلوانی ، دکتر مجاهده سلمانی ندوشن

 

چکیده :

مقدمه: اختلالات اسکلتی- عضلانی مرتبط با کار(WMSDs) یک مشکل سلامتی رایج و یکی از دلایل اصلی از کارافتادگی می‌باشند. به منظور کنترل ریسک اختلالات اسکلتی عضلانی، فهم چگونگی ایجاد و آشکار شدن این اختلالات در جامعه بسیار مهم است. این مطالعه جهت ارزیابی وضعیت‌های بدنی کارگران، به منظور برآورد میزان مواجهه با ریسک این اختلالات و فراهم کردن زمینه مداخلات ارگونومیکی، در کارخانه فرو آلیاژ کرمان انجام شده است.

روش بررسی: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی، به منظور ارزیابی خطر بروز آسیب‌های اسکلتی- عضلانی در کارگران از سه روش QEC، RULA و OWAS استفاده گردید.

یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان می‌دهد که وظایف شغلی کارگران خرد کننده سنگ معدن، تمیز کننده ناودان تخلیه بار، تمیز کننده بیرون کارخانه و اپراتور کوره ذوب جزء مخاطره آمیزترین وظایف در این کارخانه می‌باشند که باید نسبت به اصلاح ایستگاه کاری، کاهش بار وارده به کارگران و طراحی مناسب ایستگاه‌های کاری برای این مشاغل اقدام نمود.

نتیجه‌گیری : نتایج ارزیابی روشهای QEC وRULA دارای ارتباط و همبستگی خوبی می‌باشند بنابراین توصیه می‌شود در ارزیابی پوسچر کارگران این گونه مشاغل ، از این دو روش استفاده شود.

 

واژه‌های کلیدی : RULA ، QEC ، OWAS ، کارخانه فرو‌آلیاژ کرمان ، ارزیابی وضعیت بدنی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9655

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.