کل 26878
2

تاثیر آموزش اصول ارگونومی بر وضعیت بدنی زعفران‌کاران

  • کد خبر : 9580
  • 24 تیر 1396 - 0:00
تاثیر آموزش اصول ارگونومی بر وضعیت بدنی زعفران‌کاران

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۴ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۱

 

نویسندگان : نسرین صادقی ، مریم عسکری مقدم ، حسین رهدار ، حمیدرضا تولیده ای

 

چکیده :

مقدمه: وضعیت‌های بدنی نادرست مانند زانوزدن، خمیدن و پیچیدن حین برداشت محصول در زعفران‌کاران باعث ایجاد اختلالات اسکلتی– عضلانی می‌شود. پایین بودن سطح آگاهی در خصوص وضعیت صحیح بدن حین کار یکی از مشکلات کشاورزان می‌باشد. هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش حفظ وضعیت صحیح بدن حین کار و اصلاح وضعیت بدنی زعفران‌کاران است.

روش بررسی: این مطالعه از نوع کارآزمایی نیمه تجربی و نمونه‌ها شامل ۳۰ نفر از زعفران‌کاران بودند که به روش آسان نمونه‌گیری شدند. وسایل مورد استفاده عبارتند از: پمفلت آموزشی، دوربین و چارت ارزیابی سریع کل بدن(REBA (Rapid Entire Body Assessment. پس از مراجعه به مزارع زعفران، از تمام زوایای بدن نمونه‌ها حین کار عکس‌برداری شد و سپس طبق روش REBA به قسمت‌های مختلف بدن کد داده شد و پس از ورود کدها به جداول مربوطه، امتیاز نهایی محاسبه گردید. پس از دو هفته آموزش روش صحیح کار با استفاده از پمفلت، ارزیابی تکرار و سپس اطلاعات به دست آمده وارد نرم‌افزار SPSS ورژن ۱۶ شد. نهایتاً تاثیر آموزش بر پوسچر توسط آزمون آماری ویلکاکسون و تی‌تست بررسی شد. یافته‌ها: تعداد(درصد) افراد دارای وضعیت‌های متوسط (نیازمند تغییر در آینده نزدیک) و بسیار نامناسب (نیازمند تحقیق بیشتر و اجرای تغییر به زودی) قبل از مداخله ۹(۳۰%) و ۲۱(۷۰%) بود که بعد از مداخله به ۱۵(۵۰%) و ۱۵(۵۰%) تغییر کرد و این تغییر از نظر آماری معنادار بود(۰.۰۰۳=P).

نتیجه‌گیری: طبق نتایج این مطالعه، پوسچرهای نامناسب کشاورزان در اثر آموزش تغییر کرده و در وضعیت بهتری قرار گرفت. پس مداخله آموزشی می‌تواند یک روش مناسب در اصلاح وضعیت بدنی و نهایتاً کاهش ناراحتی‌های اسکلتی-عضلانی باشد.

 

واژه‌های کلیدی : ارگونومی ، REBA ، آموزش ، زعفران‌کاران ، وضعیت بدنی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9580

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.