کل 26883
2

بررسی علل حوادث ناشی از کار در کارگران بهره‌برداری در جنگل‌های ساری

  • کد خبر : 9560
  • 26 تیر 1396 - 0:00
بررسی علل حوادث ناشی از کار در کارگران بهره‌برداری در جنگل‌های ساری

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۵ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۲

 

نویسندگان : محمدباقر خدایی ، محمدکاظم عراقی ، علی اقتصادی

 

چکیده :

مقدمه: در بهره‌برداری از جنگل عموماً ترکیبی از خطرات طبیعی و مواد دخالت دارند که به سلامت و ایمنی کارگران جنگل آسیب می‌رسانند .هدف از انجام این مطالعه بررسی و تجزیه و تحلیل آماری عوامل موثر در بروز حادثه بر شاغلین بهره‌بردار از جنگل‌های منطقه ساری می‌باشد که در حین بهره‌برداری از جنگل‌‌ها اتفاق می‌افتد.

روش بررسی: این پژوهش از نوع مطالعه مقطعی ( توصیفی وتحلیلی) می‌باشد. تعداد ۱۳۶ نمونه ازحوداث ثبت شده درگزارش حادثه شاغلین درطی سال‌های ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۰ در جنگل‌های حومه ساری مورد بررسی قرار گرفته و ارتباط بین حوداث با علل و نوع حادثه، ماهیت آسیب‌های وارده وعوامل موثر بر اعمال نایمن و شرایط نایمن، و عضوهای صدمه ومیزان ساعت کار از دست رفته آسیب دیدگان مشخص گردیده و سپس داده‌ها با نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج نشان داد ۵۳% حوداث به دلیل اعمال نا ایمن و ۴۷% مربوط به شرایط ناایمن محیط کار می‌باشد بیشترین عضو حادثه دیده در این تحقیق دست، پا و چشم به ترتیب با ۵۶، ۵۱ و ۱۸ مورد بوده که در رتبه اول تا سوم قراردارند. بررسی یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد ۵۵ حادثه به صورت سرپایی معالجه شده و باعث از دست دادن کار حداقل یک روز کامل یک کارگر و ۸۱ مورد صدمات عمده که کارگران نیاز به مدوا و استراحت بین دو تا ۱۳۵ روز داشتند. میانگین ساعت کار از دست رفته آسیب‌دیدگان ۶۶.۱۱ ساعت کار به ازای هرحادثه بوده است.

نتیجه‌گیری: علل اصلی این صدمات، عدم استفاده از وسایل و تجهیزات حفاظت فردی در اعمال ناایمن و عوامل مکانیکی و فیزیکی در شرایط ناایمن هستند. یافته‌های مطالعه بر لزوم تلاش برای کاهش اعمال یاد شده با استفاده از وسایل و تجهیزات حفاظت فردی و همچنین رفع مشکلات عوامل مکانیکی و انجام برنامه‌های آموزشی لازم درخصوص نحوه بکارگیری و روش‌های اصولی، مناسب کار با تجهیزات به کارگران، تأکید می‌کند.

 

واژه‌های کلیدی : بهره‌برداری جنگل ، حادثه ، اعمال ناایمن ، شرایط ناایمن

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9560

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.