کل 26859
2

ارزیابی برخی عوامل فیزیکی مؤثر بر سلامتی و کیفیت عملکرد دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی استان قم

  • کد خبر : 9493
  • 05 مرداد 1396 - 0:00
ارزیابی برخی عوامل فیزیکی مؤثر بر سلامتی و کیفیت عملکرد دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی استان قم

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۷ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : مهدی اسدی قالهری ، محسن مهدی‌ نیا ، سیامک محبی ، رجبعلی حکم ابادی ، الهه قره داغی

 

چکیده :

مقدمه : دانش‌آموزان ابتدایی گروه سنی بسیار آسیب‌پذیری بوده و ایجاد محیط سالم، اثر بسیار مهمی بر تامین سلامت و بهبود عملکرد آنان دارد. از آنجا که یکی از عوامل مهم در حفظ و ارتقای سطح سلامت دانش‌آموزان، عوامل فیزیکی موجود در کلاس می‌باشد، هدف این مطالعه، ارزیابی سه عامل فیزیکی روشنایی، دما و رطوبت به عنوان فاکتور‌های محیطی مهم در مدارس ابتدایی بود.

روش بررسی : این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال ۱۳۹۲ در ۱۱۵ کلاس مدارس ابتدایی استان قم، انجام شد. شدت روشنایی در مرکز ایستگاه‌هایی با ابعاد ۲×۲ متر، در ارتفاع ۲۴ اینچی از سطح زمین اندازه‌گیری شد. رطوبت نسبی و دمای هوا نیز در پنج نقطه از هر کلاس در ارتفاع یک‌ متری اندازه‌گیری شد. تمامی اندازه‌گیری‌ ها در فاصله زمانی بین ساعت ۹ تا ۱۵ و در فصل بهار انجام شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش۱۶ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج : در ۱۳% کلاس‌ها حد کمینه روشنایی پذیرفته شده در استاندارد ملی ایران تامین نشده و در ۶۸.۷% کلاس‌ها میانگین شدت روشنایی بین مقدار کمینه و پیشنهادی برای کلاس بود. تنها در ۱۵.۷% کلاس‌ها، دمای هوا در محدوده دمای پیشنهادی قرار داشت و در ۸۴.۳% از موارد، میانگین دمای هوای کلاس، بیشتر از ۲۴ درجه سانتی‌گراد بود. میانگین رطوبت نسبی، ۳۰.۴۳% بوده و تنها در ۷% از کلاس‌ها‌، هر دو پارامتر دما و رطوبت نسبی در محدوده استاندارد بود.

نتیجه‌گیری : در تعداد قابل‌ توجهی از کلاس‌‌ ها، در مدارس ابتدایی مورد مطالعه، از نظر برخی عوامل فیزیکی موثر بر سلامتی و عملکرد دانش‌آموزان، مطلوب نبوده و نیاز به برنامه‌ریزی مناسب برای اصلاح شرایط دارد.

 

واژه‌های کلیدی : مدارس ابتدایی ، روشنایی ، دما ، رطوبت نسبی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9493

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.