کل 26859
0

سلامت روان و فشار شغلی در کارکنان اداری دانشگاه علوم پزشکی قم

  • کد خبر : 9490
  • 05 مرداد 1396 - 0:00
سلامت روان و فشار شغلی در کارکنان اداری دانشگاه علوم پزشکی قم

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۷ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : سیده شهره علوی ، رامین مهرداد ، جلیل مکارم

 

چکیده :

مقدمه: محیط کار یک محل استراتژیک برای ارتقای سلامت جسمی، اجتماعی و به خصوص روانی است. اختلال در سلامت روان و استرس یا فشار شغلی، هر یک می‌توانند موجب آسیب‌های فردی و کاهش کارایی سازمانی شوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه سلامت روان و فشار شغلی در کارکنان اداری استان قم، طراحی و اجرا شد.

روش بررسی:این مطالعه نوعی بررسی مقطعی بر روی ۱۵۰۰ نفر از کارکنان سازمان‌های دولتی استان قم است. روش مطالعه در این مطالعه خوشه‌ای چند مرحله‌ای است. برای بررسی وضعیت سلامت روان و فشار شغلی از پرسشنامه‌های GHQ-28 و محتوای شغلی استفاده شده است.

یافته‌ها: بر اساس نتایج ۱۷.۱ درصد کارکنان اداری مورد مطالعه، مشکوک به اختلال در سلامت روان بودند و ۱۲.۸ درصد در حیطه جسمانی‌ سازی علایم، ۱۳ درصد در حیطه اضطراب و خواب، ۷ درصد در حیطه عملکرد اجتماعی و ۱۶ درصد از نظر افسردگی دچار اختلال بودند. در ۲۸ درصد موارد فشار شغلی کارکنان مورد بررسی بالا، ۲۶.۶ درصد غیرفعال، ۲۳.۷ درصد فعال و ۲۱.۷ درصد پایین بود. اغلب (۴۰ درصد) افرادِ مشکوک به اختلال در سلامت روان، فشار شغلی بالایی داشتند.

نتیجه‌گیری: نزدیک به یک ششم کارکنان اداری مورد مطالعه مشکوک به اختلال در سلامت روان بودند. اکثر افراد فشار شغلی بالا یا غیرفعال داشتند که هر دو وضعیت‌های نامطلوبی به حساب می‌آیند و افرادی که فشار شغلی کمتری داشتند از سلامت روان بالاتری برخوردار بودند.

 

واژه‌های کلیدی : سلامت روان ، فشار شغلی ، کارکنان اداری

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9490

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.