کل 26859
1

بررسی نقش خطاهای انسانی در حوادث غیر مرگبار رانندگان استان یزد

  • کد خبر : 9487
  • 05 مرداد 1396 - 0:00
بررسی نقش خطاهای انسانی در حوادث غیر مرگبار رانندگان استان یزد

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۷- شماره ۲ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : غلامحسین حلوانی ، پریسا ازاد ، سولماز زکیان ، رضیه سلطانی گرد فرامرزی ، بهرام کوهنورد

 

چکیده :

مقدمه: در پدید آمدن تصادف های رانندگی چهار عامل انسانی، جاده، وسیله نقلیه و محیط تاثیر گذارند. در این بین یکی از مهمترین آمارهای مورد توافق در مورد تصادفات و آسیب ها، نقش ۹۰-۷۰ درصدی عوامل انسانی در کلیه تصادفات است. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی نقش خطاهای انسانی در حوادث رانندگی در رانندگان پایانه بار استان یزد می باشد.

مواد و روش ها: مطالعه یصورت توصیفی- تحلیلی در سال ۱۳۹۱ بر روی ۳۰۰ نفر از رانندگان سیستم حمل و نقل پایانه بار شهر یزد بصورت تصادفی ساده انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه دو قسمتی بود که در قسمت اول اطلاعات دموگرافیک و اطلاعات مربوط به رانندگی و در قسمت دیگر خطاهای انسانی با استفاده از پرسشنامه رفتار رانندگی (DBQ)تعیین شد.

یافته ها: میزان تخلفات غیرعمد(میانگین ۵.۴۴) پایین بود که از روی بی دقتی و حواس پرتی ایجاد می شد و نشان دهنده ی فرهنگ خوب رانندگی در جامعه ی مورد مطالعه می باشد. ارتباط بین میزان لغزش ها و اشتباهات با میزان سرعت در هنگام رانندگی ارتباطی معنادار بود (۰.۰۳، ۰.۰۴>P). بین آیتم های سنی، سابقه کار، نوع گواهینامه، مقدار کیلومتر رانندگی در هفته و در سال، متوسط و حداکثر سرعت در رانندگی با میزان تخلفات، روابطی معنی دار پیدا شد.

بحث و نتیجه گیری: نتیجه اصلی که از این مطالعه حاصل می گردد این است که تعداد زیادی از رانندگان ضرورتی برای ارتکاب تخلف از سوی خود نشان نمی دهند و اکثرا تخلفات بصورت غیر عمد و یا از روی بی دقتی ایجاد می شوند.

 

واژه‌های کلیدی : خطاهای انسانی ، حوادث رانندگی ، رانندگان ، پایانه بار

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9487

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.