کل 26859
0

بررسی اپیدمیولوژیک حوادث شغلی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد در سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰

  • کد خبر : 9467
  • 06 مرداد 1396 - 0:00
بررسی اپیدمیولوژیک حوادث شغلی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد در سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۷ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : فریدون لعل ، ابوالفضل برخورداری ، امیرحسین خوش اخلاق ، غلامحسین حلوانی

 

چکیده :

مقدمه: با توجه به رشد روزافزون صنایع و فناوری و به تبع آن افزایش میزان حوادث و بیماری‌های شغلی، این مطالعه در نظر دارد با تجزیه و تحلیل حوادث در نیروگاه سیکل ترکیبی یزد، زمینه را جهت ارائه‌ اقدامات کنترلی و ارزیابی ریسک مهیا نماید.

روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی است که روند حوادث شغلی را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این پژوهش اطلاعات از طریق چک لیست و مصاحبه با حادثه‌ دیدگان جمع‌آوری شد و بر اساس اطلاعات استخراج شده، شاخص‌های حادثه محاسبه شد. سپس داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار  spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج: از مجموع ۱۱۸۹ کارگر در طی یک دوره ۸ ساله، ۲۸۷ مورد حادثه شغلی به ثبت رسیده بود. نتایج نشان داد که بین سن، سابقه‌ کاری و وضعیت تاهل ارتباط معنی‌دار وجود دارد. بیشترین نوع حادثه و علت آن به ترتیب تروما و اعمال ناایمن بود. بیشتر حوادث در فصل زمستان، در ابتدای شیفت روز و در واحد تعمیرات و نگهداری رخ داده و شاخص‌های حادثه بویژه شاخص تکرار، روندی کاملاً نزولی داشت. در این مطالعه، بیشترین و کمترین مقدار شاخص تکرار-شدت حادثه به ترتیب در سال ۱۳۸۳، ۱.۷۴ و در سال ۱۳۹۰، ۰.۵۶ بدست آمد. همچنین نتایج نشان داد، سطح تحصیلات بر شاخص تکرار، و میزان درآمد ماهیانه بر شاخص‌های تکرار و شدت-تکرار، اثر محافظتی داشتند.

نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه امروزه به منظور اولویت ‌بندی خطرات و اقدامات اصلاحی، از نتایج تکنیک‌ها و ارزیابی‌های ریسک استفاده می‌گردد، نتایج مربوط به حوادث نیز می‌تواند در بانک اطلاعاتی جامع و در جهت کمی‌کردن ارزیابی‌های ریسک استفاده‌های با ارزشی از آن حاصل گردد.

 

واژه‌های کلیدی : حوادث شغلی ، شاخص‌های حادثه ، نیروگاه

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9467

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.