کل 26859
1

تغیرات پارامترهای اسپیرومتری کارگران یک صنعت شیشه سازی در یک دوره سه ساله

  • کد خبر : 9440
  • 10 مرداد 1396 - 0:00
تغیرات پارامترهای اسپیرومتری کارگران یک صنعت شیشه سازی در یک دوره سه ساله

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۸ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : سید روح الله میری ، امیر هوشنگ مهرپرور ، محمد جواد زارع سخویدی ، زهره بذرگر

 

چکیده :

مقدمه: گرد و غبار سیلیس یکی از خطرناک‌ترین مواد در ایجاد بیماری‌های ریوی در محیط‌های کاری است. استنشاق ذرات سیلیس در میزان بالا می‌تواند باعث بروز بیماری‌های ریوی از جمله سیلیکوزیس و همچنین کاهش حجم‌های ریوی در کارگران در معرض مواجهه با آن شود. یکی از راه‌های پایش و کنترل تاثیرات گرد و غبار سیلیس بر کارگران بررسی روند تغییرات پارامترهای تست اسپیرومتری است. این مطالعه با هدف بررسی روند تغییرات پارامترهای اسپیرومتری کارگران یک صنعت شیشه‌ سازی در اثر مواجهه با گرد و غبار سیلیس در یک دوره سه ساله انجام شد.

روش بررسی: در این پژوهش دادهای اسپیرومتری ۲۰۰ نفر از کارگران یک کارخانه شیشه‌ سازی در سه سال متوالی۹۱، ۹۲ و ۹۳ مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین اثر استعمال سیگار در دو گروه سیگاری و غیر سیگاری و همچنین تغیرات پارامترهای FVC وFEV1 در گروه‌های کاری مختلف که دارای میزان مواجهه متفاوت بودند مورد بررسی قرار گرفت. داده‌های این پژوهش توسط نرم افزار SPSS  ویرایش۱۸ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج: بررسی روند تغییرات پارامترهای FVC وFEV1 در سالهای ۹۱ و ۹۲ و ۹۳ تغییرات معنی‌داری را در بین گروه های کاری متفاوت با مواجهه متفاوت نشان نداد. همچنین تغییرات در بین دو گروه سیگاری و غیر سیگاری نیز تغییرات معنی‌داری را نشان نداد.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج بدست آمده از این پژوهش می‌توان نتیجه‌گیری کرد که تاثیر گرد و غبار سیلیس در کارگران شرکت‌کننده در این پژوهش در دوره زمانی ذکر شده ناچیز بوده است.

 

واژه های کلیدی : سیلیس ، صنعت شیشه ، پارامترهای اسپیرومتری

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9440

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.