کل 26859
2

بررسی وضعیت ایمنی و انجام مداخله جهت ارتقاء آن در کارگاه ها و آزمایشگاه دانشگاه هنر اصفهان در سال ۱۳۹۳

  • کد خبر : 9438
  • 10 مرداد 1396 - 0:00
بررسی وضعیت ایمنی و انجام مداخله جهت ارتقاء آن در کارگاه ها و آزمایشگاه دانشگاه هنر اصفهان در سال ۱۳۹۳

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۸ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : مهندس حبیب رضاپور ، مهندس محمدصادق سهرابی ، مهندس غلامحسین حلوانی ، مهندس محسن حسامی آرانی

 

چکیده :

مقدمه: در هر زمان و مکانی حوادث می توانند موجب خسارت و صدمه به انسان­ ها ، اموال، جامعه و اعتبار سازمان شوند. با در نظر گرفتن حوادث ناگوار رخ داده در آزمایشگاه های کشور، بر آن شدیم تا این پژوهش را با هدف ارزیابی کمی مخاطرات در آزمایشگاه ­ها و کارگاه ­های دانشگاه هنر اصفهان و در نهایت اجرای مداخلاتی برای افزایش سطح ایمنی انجام دهیم.

روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-مقطعی می باشد که در سال ۱۳۹۳ انجام شده است. در ابتدا پس از ارزیابی اولیه، کلیه کارگاه­ ها و آزمایشگاه­ های دانشگاه هنر اصفهان (۲۸ مورد)، ۴ کارگاه و ۱ آزمایشگاه با سطح پتانسیل مخاطرات بالا برای ادامه مطالعه انتخاب شدند. سپس برای ارزیابی کمی مخاطرات، بر مبنای استاندارد ایمنی OHSAS 18001 و آیین نامه‌های حفاظت ملی، چک لیستی ۱۳۰ نمره ­ای تهیه شده بود. پس از انجام ارزیابی کمی مخاطرات و اولویت بندی آنها بر اساس نتایج این ارزیابی، مداخلاتی برای کاهش مخاطرات و افزایش سطح ایمنی اجرا شد و سپس این ارزیابی کمی تکرار و اثربخشی مداخلات مشخص گردید.

نتایج: براساس ارزیابی کمی، بنابر نمره دهی چک لیست ارزیابی درصد مخاطرات کلی مکان‌های مورد نظر ۸/۲۰ الی ۴۵.۴% (میانگین ۳۵.۵ و انحراف­ معیار ۹.۲) می‌باشد، که مهمترین عوامل ایجاد ­کننده اصلی آن عدم وجود یا نقص وسایل، تجهیزات و علائم ایمنی ۳۱% و فقدان یا نقص مستندات ایمنی با ۲۶% می‌باشد. مداخلات ایمنی اجرا شده شامل تجهیز علائم و هشدارهای ایمنی و آموزش ایمنی می‌باشد.

نتیجه گیری: پس از انجام مداخلات ایمنی و آموزشی، مخاطرات کلی از بازه ۲۰.۸ الی ۴۵.۴ درصدی به بازه۱۵.۴ الی ۳۲.۳ درصدی کاهش یافته ­است. این کاهش بطور میانگین ۶/۱۰% از مخاطرات کلی می‌باشد. با­ توجه به کم‌هزینه بودن مداخلات انجام شده، کاهش ۱۰.۶% مخاطرات و به تبع آن افزایش سطح ایمنی قابل قبول می باشد.

 

واژه‌های کلیدی : ارزیابی ایمنی ، علائم ایمنی ، ارزیابی مخاطرات

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9438

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.