کل 26920
2

بررسی غلظت جیوه در بافت نرم صدف‌های دوکفه‌ای Callista umbonella ، Saccostrea cucullata و رسوبات در سواحل بندرعباس

  • کد خبر : 9173
  • 15 شهریور 1396 - 0:00
بررسی غلظت جیوه در بافت نرم صدف‌های دوکفه‌ای  Callista umbonella ، Saccostrea cucullata و رسوبات در سواحل بندرعباس

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۷ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۳

 

نویسندگان : زهرا باقری ، علیرضا ریاحی بختیاری

 

چکیده :

زمینه و هدف: این تحقیق در سال ۱۳۹۰ به منظور تعیین غلظت جیوه کل در رسوبات و بافت نرم دو گونه صدف دوکفه‌ای Callista umbonella و Saccostrea cucullata در سواحل بندرعباس انجام شد.

روش بررسی: در مجموع ۶۷ نمونه صدف دوکفه‌ای و ۱۰ نمونه رسوب از دو ایستگاه ترمینال بندرعباس و پارک جهانگردی سورو جمع‌آوری شد. غلظت جیوه کل نمونه‌ها با دستگاه پیشرفته آنالیز جیوه (Leco AMA 254) اندازه‌گیری شد.

یافته‎ها: میانگین غلظت فلز جیوه در بافت نرم صدف دوکفه‌ای S. cucullata در ایستگاه ترمینال بندرعباس و پارک جهانگردی سورو به ترتیب ۱۴۵.۵۸ و ۱۵۱.۱۳، برای صدف دوکفه‌ای C. umbonella 34.5 و ۶۳.۹۵ و رسوبات به ترتیب ng/g dw) 30.28) و ۲۰.۵۵ بدست آمد. مقایسه میانگین‌ها اختلاف معنی‌داری را بین بافت نرم دو گونه نشان داد (۰.۰۱>p).

نتیجه‌گیری: با توجه به تجمع بالاتر جیوه در بافت نرم اویستر S. cucullata نسبت به کلم C. umbonella و درجه تغییرپذیری پایین‌تر بافت نرم این گونه نسبت به گونه C. umbonella و همچنین وجود همبستگی مثبت و معنی‌دار برای فلز جیوه بین بافت نرم صدف‌های دوکفه‌ای با رسوبات پیرامونی در مجموع می‌توان نتیجه گرفت بافت نرم S. cucullata به عنوان پایشگر زیستی برای فلز جیوه در مناطق جزرومدی سواحل بندرعباس انتخاب گردد. در مقایسه با استاندارهای ایمنی غذا (FDA، EU Commission و NHMRC)، غلظت جیوه در اویسترها پایینتر از حد مجاز برای مصرف انسان بود.

 

واژه‌های کلیدی : جیوه ، رسوبات ، بندرعباس ، Callista umbonella ، Saccostrea cucullata

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی غلظت جیوه در بافت نرم صدف‌های دوکفه‌ای Callista umbonella ، Saccostrea cucullata و رسوبات در سواحل بندرعباس ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9173

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.