کل 26895
1

تعیین کارایی فرایند ازناسیون کاتالیزوری/راکتور بیولوژیکی SBR در کاهش سمیت ، معدنی‌سازی و تصفیه‌پذیری پساب حاوی فنل

  • کد خبر : 9101
  • 27 شهریور 1396 - 0:00
تعیین کارایی فرایند ازناسیون کاتالیزوری/راکتور بیولوژیکی SBR در کاهش سمیت ، معدنی‌سازی و تصفیه‌پذیری پساب حاوی فنل

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۸ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : یوسف دادبان شهامت ، مهدی فرزادکیا ، سیمین ناصری ، امیر حسین محوی ، میترا غلامی ، علی اسرافیلی

 

چکیده :

زمینه و هدف: فنل یکی از آلاینده‌هایی است که در پساب‌های صنعتی وجود دارد و به علت سمیت آن برای سیستم‌های بیولوژیکی از فرایندهای پیش تصفیه مختلفی استفاده می‌گردد. هدف از این مطالعه بررسی کارایی فرایند تلفیقی ازناسیون کاتالیزوری (COP) و راکتور ناپیوسته متوالی(SBR) برای تصفیه و حذف سمیت این نوع پساب‌ها است.

روش بررسی: در این تحقیق اثر COP بر حذف فنل، مواد آلی و مقدار سمیت مورد بررسی قرار گرفت. بمنظور تعیین سمیت حاد پساب و شناسایی ترکیبات واسطه‌ای تولید شده، به ترتیب از آزمون زیستی توسط دافنی مگنا و دستگاه GC/MS استفاده گردید. سپس حذف فنل و COD پساب پیش تصفیه شده در راکتور بیولوژیکی SBR مورد تحقیق قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که در بهترین شرایط فرایند COP غلظت فنل و COD باقیمانده پس از زمان واکنش min ۶۰ به ترتیب از mg/L ۵۰۰ و mg/L ۱۱۶۲ به mg/L 7.5 و mg/L ۳۵۱ رسید و سمیت پساب خام (TU=36) پس از افزایش در مراحل ابتدایی، به طور موثری در انتهای واکنش حذف گردید (۲.۲۳ =TU). تلفیق این فرایند و SBR نیز توانست میزان غلظت فنل و COD را به کمتر از حد قابل تشخیص توسط دستگاه HPLC و mg/L ۱۸ برساند.

نتیجه‌گیری: نتایج نشان دادند که فرایند ازناسیون کاتالیزوری دارای تاثیر بسیار بالایی بر تجزیه، سمیت‌زدایی و معدنی‌سازی فنل بوده و  تلفیق این فرایند با SBR می‌تواند به طور موثر و مقرون بصرفه‌ای فاضلاب‌های سمی حاوی فنل را تصفیه نماید.

 

واژه‌های کلیدی : ازناسیون کاتالیزوری ، آزمون زیستی ، فنل ، SBR

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” تعیین کارایی فرایند ازناسیون کاتالیزوری/راکتور بیولوژیکی SBR در کاهش سمیت ، معدنی‌سازی و تصفیه‌پذیری پساب حاوی فنل ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9101

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.