کل 26877
5

ارزیابی شدت روشنایی و تابش فرابنفش سالن‬ های مطالعه دانشگاه علوم‬ پزشکی جندی شاپور اهواز

  • کد خبر : 8992
  • 26 مهر 1396 - 0:00
ارزیابی شدت روشنایی و تابش فرابنفش سالن‬ های مطالعه دانشگاه علوم‬ پزشکی جندی شاپور اهواز

توضیحات :

فصلنامه سلامت محیط و کار

 

دوره ۲ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : بهزاد فولادی دهقی ، امین بابائی پویا ، زینب موسویان اصل

 

چکیده :

زمینه و هدف: روشنایی مناسب و توزیع بهینه آن در محیط سالن مطالعه میتواند بروز خستگی چشم وکاهش دقت را به تاخیر بیاندازد و اساس راحتی و عملکرد افراد محسوب میشود، از این رو مطالعه حاضر با هدف ارزیابی شدت روشنایی و تابش فرابنفش سالنهای مطالعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام گرفت.

روش کار: پژوهش حاضر از نوع مقطعی بوده که در ۸ سالن مطالعه انجام گرفت. روش اندازه گیری مطابق الگوهای پیشنهادی IESNA می باشد. اندازه گیری شدت روشنایی با استفاده از دستگاه TES-1330 و اندازه گیری تابش فرابنفش نیز بوسیله دستگاه Hagner صورت گرفت. در نهایت نتایج شدت روشنایی و تابش فرابنفش با استفاده از نرم افزار SPSS-19 با مقادیر استاندارد مقایسه شدند.

یافته ها: دانشکده پیراپزشکی دارای بالاترین میزان شدت روشنایی کلی (۶۵۶  لوکس) و دانشکده بهداشت دارای کمترین میزان شدت روشنایی کلی (۱۶۳ لوکس) بودند. دانشکده پرستاری دارای بالاترین مقدار شدت ماورای بنفش (۵۴/۰ وات بر مترمربع) بوده و دانشکده بهداشت (۰۲/۰ وات بر مترمربع) کمترین مقدار شدت ماورای بنفش را به خود اختصاص داد.

نتیجه گیری: با مقایسه نتایج بدست آمده با مقادیر استاندارد میزان شدت روشنایی تلفیقی سالن های مطالعه پیراپزشکی و پرستاری بیشتر و بهداشت و داروسازی کمتر از استاندارد بود. میزان فرابنفش تولیدی در زمان اندازه گیری روشنایی کلی در سالن مطالعه پرستاری بالاترین مقدار را به خود اختصاص داد.

 

واژه‌های کلیدی :  شدت روشنایی ، تابش فرابنفش ، الگوهای IESNA

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” ارزیابی شدت روشنایی و تابش فرابنفش سالن‬ های مطالعه دانشگاه علوم‬ پزشکی جندی شاپور اهواز ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8992

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.