کل 26910
2

انتخاب بهترین روش مدیریتی دفع نخاله‌های ساختمانی شهر تهران با دیدگاه توسعه پایدار ‌‌براساس تکنیک تحلیل سلسله مراتبی

  • کد خبر : 8981
  • 20 آبان 1396 - 0:00
انتخاب بهترین روش مدیریتی دفع نخاله‌های ساختمانی شهر تهران با دیدگاه توسعه پایدار ‌‌براساس تکنیک تحلیل سلسله مراتبی

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۰ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : ویدا پاست ، کامیار یغمائیان ، رامین نبی زاده نودهی ، محمدهادی دهقانی ، منصور مومنی ، مازیار نادری

 

چکیده :

زمینه و هدف: آلودگی­های زیست محیطی ناشی از تخلیه و تلنبارکردن پسماندهای ساخت و تخریب اثرات نامطلوبی را بر روی بهداشت جامعه گذاشته است. این پژوهش با هدف انتخاب بهترین روش مدیریتی جهت دفع پسماندهای ساختمان‌سازی و تخریب شهر تهران در سال ۱۳۹۵ با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) صورت گرفت.

روش بررسی: این تحقیق از نوع توصیفی- کاربردی است. جامعه پژوهش شامل صاحب‌نظران و متخصصان بهداشت محیط در زمینه مدیریت پسماندهای ساختمانی بود. در این مطالعه ابتدا معیارها و همچنین گزینه‌های مختلف دفن بهداشتی‏‌، بازیافت و استفاده‌‌ مجدد در نظر گرفته شد. سپس با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی، معیارهای مختلف امتیازدهی شد و به‌وسیله نرم افزار Expert Choice 11 مقایسه و آنالیز گردید.

یافته‌ها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که در ۶ سال گذشته درصد تخلیه در مراکز دفن ثابت ۶۸ درصد، در گودهای مجاز ۹ درصد و در مراکز استحصال ۲۳ درصد بود. اولویت نهایی معیارها با توجه به معیار اقتصادی به ترتیب شامل استفاده مجدد (۰.۴۹۲)، بازیافت (۰.۲۷۴) و دفن بهداشتی (۰.۲۳۵) بود. همچنین با توجه به معیار زیست محیطی به ترتیب استفاده مجدد (۰.۴۹۲)، بازیافت (۰.۳۷۳) و دفن بهداشتی (۰.۱۹۸) گزارش شد و با توجه به معیار اجتماعی به ترتیب دفن بهداشتی (۰.۵)، بازیافت (۰.۲۷۹) و استفاده مجدد (۰.۲۲۲) بود.

نتیجه‌گیری: در این مطالعه گزینه­­ استفاده مجدد با وزن ۰.۴۳۹ بهترین گزینه­ دفع و گزینه بازیافت با وزن ۰.۳۱۲ دومین ارجحیت و همچنین گزینه دفن در زمین با وزن ۰.۲۵۰ به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد.

 

واژه‌های کلیدی : نخاله‌های ساختمانی ، توسعه پایدار ، تحلیل سلسله مراتبی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” انتخاب بهترین روش مدیریتی دفع نخاله‌های ساختمانی شهر تهران با دیدگاه توسعه پایدار ‌‌براساس تکنیک تحلیل سلسله مراتبی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8981

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.