کل 26883
1

بررسی کارایی لاینرهای رسی متراکم شده در حذف طبیعی آلاینده های شیرابه تولیدی در محل دفن زباله های شهری (مطالعه موردی : محل دفن کهریزک)

  • کد خبر : 8973
  • 17 دی 1396 - 0:00
بررسی کارایی لاینرهای رسی متراکم شده در حذف طبیعی آلاینده های شیرابه تولیدی در محل دفن زباله های شهری (مطالعه موردی : محل دفن کهریزک)

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۱ – شماره ۱ – بهار ۱۳۸۸

 

نویسندگان محمدعلی عبدلی ، مهدی جلیلی قاضی زاده

 

چکیده :

یکی از انواع روش های دفن زباله شهری استفاده از محل دفن با کنترل طبیعی (NAL) میباشد که مبنای اصلی طراحی این نوع محل های دفن بر اساس حرکت طبیعی شیرابه در لایه خاک زیرین استوار است و در این طراحی انتظار میرود که شیرابه توسط خاک غیراشباع که در زیر محل دفن قرار گرفته به طور طبیعی تصفیه شود.

استفاده از لاینرهای رسی متراکم شده در حذف طبیعی آلاینده های شیرابه به دلیل قابلیت دسترسی به مصالح مناسب در بخش قابل توجهی از ایران (به خصوص در منطقۀ کهریزک) و همچنین هزینۀ کمتر آن  نسبت به استفاده از سایر لاینرها، در حال حاضر میتواند گزینه ای قابل بررسی باشد.

بر همین اساس کارایی لاینر خاکی متراکم شده در حذف آلاینده های مهم شیرابه با استفاده از خاک موجود در محل دفن کهریزک و در تماس با شیرابه این محل ، در مقیاس آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است . بدین منظور برای شبیه سازی هرچه بیشتر مدل آزمایشگاهی با شرایط واقعی، شیرابه تازه تا زمان اشباع شدن طبیعی خاک (۵٢ روز) به صورت روزانه بر روی خاک رسی کوبیده شده قرار گرفته و ضمن تعیین نفوذپذیری نمونه ، غلظت شیرابه خروجی از خاک اشباع اندازه گیری شده است .

بررسیهای انجام شده در مورد توانایی لاینر رسی در حذف طبیعی آلاینده های مهم و نگران کننده شیرابه محل دفن کهریزک نشان می- دهد که هرچند این نوع لاینر در حذف فسفات و تا حد زیادی سولفات کارایی دارد ولی حذف  آلاینده هایی نظیر COD،BOD ، نیترات ، بیکربنات و کلراید یا بسیار کم صورت میگیرد و یا اصلا اتفاق نمیافتد.

 

واژه های کلیدی : لاینر رسی متراکم شده ، شیرابه ، محل دفن کهریزک

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی کارایی لاینرهای رسی متراکم شده در حذف طبیعی آلاینده های شیرابه تولیدی در محل دفن زباله های شهری (مطالعه موردی : محل دفن کهریزک) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8973

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.