کل 26883
2

بهینه سازی پارامترهای مؤثر بر حذف بیولوژیکی غلظت های بالا از فلزات مس II و نیکل II با استفاده از راکتورهای ناپیوسته با عملیات متوالی (SBR)

  • کد خبر : 8942
  • 22 دی 1396 - 0:00
بهینه سازی پارامترهای مؤثر بر حذف بیولوژیکی غلظت های بالا از فلزات مس II و نیکل II با استفاده از راکتورهای ناپیوسته با عملیات متوالی (SBR)

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۱ – شماره ۳ – پاییز ۱۳۸۸

 

نویسندگان : مرتضی خسروی ، محمد ربانی ، رضا مرندی ، محمدرضا اله قلی قصری ، محمد جواد ابراهیمی زرندی

 

چکیده :

در این تحقیق در مورد  بهینه سازی پارامترهای pH ، حجم لجن فعال ، گستره غلظت و دبی در فرایند حذف بیولوژیکی فلزات سنگین مس و نیکل در محلول های آبی انجام گرفته است . شرایط حذف فلزات فوق در حضور لجن فعال تصفیه خانه قیطریه تهران و هوادهی توام بـا اخـتلاط مـورد بررسـی قـرار گرفـت و پارامترهای ٠/٣ ± ٨  pH ، حجم لجن ٣٠ % ، گستره غلظـت مـس mg/L II ١٢٠٠ – ٨٠٠ و نیکـل mg/L II ١٠٠٠ – ٨٠٠ تعیـین گردید. برای حذف بیولوژیکی مخلوط مس II و نیکل II با غلظت mg/L ١٠٠٠ از سه راکتور ناپیوسته متوالی از جنس پلکسی گلاس بـا حجم کل ٢۴ لیتر و حجم لجن ٣٠ % در شرایط ٠/٣ ± ٨   pH و غلظت اکسیژن محلول mg/L  ٨ – ۶  استفاده شده اسـت و عملیـات تصفیه در دبیml/min ٨٠ ، ۶٠ ، ۴٠ با آرایش حجمی لجن در راکتورهای (١ و ٢ و ٣) به ترتیب ( ١/٢ و ٢/۵ و ٣/۵ ) لیتر مورد بررسـی قرار گرفته است . در دبی بهینه ml/min ۴٠ (زمان کل فرایند ٧ ساعت ) و شاخص حجمی لجـن ۵ (SVI)ml/g  ۶٢ ؛ حـذف مـس II و نیکل II به ترتیب  ٩٩/٧۴ ،٩٢/۴درصد  و کاهش BOD۵ و COD به ترتیب  ٨١/۶۵ ،٧٨/١٣ درصد بوده است .

 

واژه های کلیدی : بهینه سازی ، حذف بیولوژیکی ، مس II ، نیکل II ، راکتورهای ناپیوسته با عملیات متوالی

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

لطفا برای دانلود مقاله ” بهینه سازی پارامترهای مؤثر بر حذف بیولوژیکی غلظت های بالا از فلزات مس II و نیکل II با استفاده از راکتورهای ناپیوسته با عملیات متوالی (SBR) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8942

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.