کل 26858
5

نیازسنجی و تعیین اولویت های آموزشی دانش آموزان مقطع متوسطه در زمینه محیط زیست و توسعه پایدار

  • کد خبر : 8903
  • 27 دی 1396 - 0:00
نیازسنجی و تعیین اولویت های آموزشی دانش آموزان مقطع متوسطه در زمینه محیط زیست و توسعه پایدار

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۲ – شماره ۱ – بهار ۱۳۸۹

 

نویسندگان : حمیده حاج حسینی ، سید محمد شبیری ، مهران فرج اللهی

 

چکیده :

در تحقیق حاضر نیازسنجی و تعیین اولویت های آموزشی دانش آموزان مقطع متوسطه در زمینه محیط زیست مدنظر قرار گرفته شده است . بدین منظور سه فرضیه در نظر گرفته شد تا صحت و سقم آنها مورد ارزیابی قرار گیرد. فرضـیه هـای در نظـر گرفتـه شـده بـه ترتیب عبارتند از ١- آگاهی گروه سنی هدف نسبت به مسایل زیست محیطی، سبب حساسیت آنها نسبت به ایـن مسـایل مـیشـود، ٢- برنامه آموزشی موجود محیط زیست ، پاسخ گوی نیازهای مقطع سنی هدف میباشد، و ٣- آموزش مسایل زیست محیطـی در مقطـع سـنی دبیرستان اثربخشی بیشتری دارد. سپس نظرسنجیهای لازم از میان دانش آموزان مقطع متوسطه چهار منطقه از مناطق آموزش و پـرورش شهر تهران، که به طور کاملا تصادفی انتخاب شده بودند، صورت گرفت . دانش آموزانی که مورد نظرسنجی قرار گرفتند ٧/۵ تعداد دانـش – آموزان هر منطقه را تشکیل میدهند. بدین ترتیب ۵١۶ دانش آموز مورد نظر سنجی قرار گرفتند که توزیع آنها در میان منـاطق منتخـب عبارت است از ١٣۴ نفر از منطقه ١، ٢٠۶ نفر از منطقه ۴، ۶٩ نفر از منطقه ٧و ١٠٧ نفر از منطقه ١٢. همچنین جهت تعیین  اولویت های آموزشی از سی نفر از محققان، کارشناسان و معلمان ذیربط نظرخواهی شد. اطلاعات جمع آوری شده از طریق نرم افزار SPSS١۴٠ مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت . در ایـن تحقیـق از پارامترهـای آمار توصیفی نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و از پارامترهای آمار استنباطی حاصل از آزمون ویـل کاکسـون، آزمـون خـی دو (مربع کای) و ضریب همبستگی کرامر جهت تجزیه و تحلیل آماری سوالهای پرسشنامه و در نهایت پاسـخ دهـی بـه فرضـیه هـای تحقیـق استفاده و نتایج زیر حاصل شد: نتایجی که از تحلیل توصیفی و استنباطی فرضیۀ اول به دست آمد نشان میدهـد کـه دانـش آمـوزان مقطـع متوسـطه وضـعیت موجود آموزش محیط زیست را جهت ایجاد حساسیت ناکارآمد تشخیص داده و ایجاد تغییر در برنامه های آموزشی را ضروری میداننـد. بـا توجه به این یافته ها فرضیۀ اول مورد تأیید قرار میگیرد. نتایجی که از تحلیل توصیفی و استنباطی فرضیۀ دوم به دست آمد نشان میدهـد کـه دانـش آمـوزان مقطـع متوسـطه وضـعیت موجود برنامه آموزش محیط زیست را پاسخ گوی نیازهای مقطع سنی دانش آموزان مقطع متوسـطه تشـخیص نـداده انـد و ایجـاد تغییـر در برنامه های آموزشی را ضروری میدانند. بدین ترتیب فرضیۀ دوم این پژوهش مردود بوده و ایجاد تغییـر در برنامـه هـای آموزشـی ضـروری میباشد. همچنین بر اساس یافته های مربوط به فرضیۀ سوم مشخص میگردد که با افزایش سن هم آگاهی و حساسیت و هـم علاقـه بـه محافظت از محیط زیست افزایش پیدا میکند. گرچه این یافته به تنهایی برای صادق بودن فرضیۀ سوم کفایت نمی کند، ولـی اگـر همـین روند در تمامی دوره آموزشی صادق باشد میتوان این گونه انتظار داشت که تأثیر آموزش محیط زیست در مقطع متوسطه کارآیی بیشـتری داشته باشد.

 

واژه های کلیدی : محیط زیست ، آموزش ، نیازسنجی ، آموزش محیط زیست ، توسعه پایدار

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود مقاله ” نیازسنجی و تعیین اولویت های آموزشی دانش آموزان مقطع متوسطه در زمینه محیط زیست و توسعه پایدار ” از لینک زیر استفاده نمایید.

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8903

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.