کل 26917
2

بررسی تاثیر پارامترهای مختلف بر عملکرد بهینه سیستم مدیریت موتور (EMS) به روش DoE

  • کد خبر : 8864
  • 06 بهمن 1396 - 0:00
بررسی تاثیر پارامترهای مختلف بر عملکرد بهینه سیستم مدیریت موتور (EMS) به روش DoE

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۳ – شماره ۲ – تابستان ۱۳۹۰

 

نویسندگان : فریده عتابی ، مصطفی خضری ، حمید ایرانی

 

چکیده :
یکی از بزرگ ترین منابع آلاینده هوا در شهرهای بزرگ ، خودروهای در حال تردد در خیابان ها می باشد که هزینه های کلانی اعم از جانی و مالی را بر شهروندان تحمیل می نماید. به منظور کاهش این خسارات ، خودروسازان پیوسته فن آوری هـای جدیـدی را بـه خدمت می گیرند، تا میزان آلاینده های خروجی محصولات خود را کم تـر نماینـد. در سـال هـای اخیـر بـا تولیـد خودروهـای مجهـز بـه موتورهای انژکتوری که کنترل پا شش سوخت آن ها به صورت الکترونیکی توسط واحد کنترل موتور (ECU) صورت می پذیرد، دسـتیابی به این اهداف تا حدود زیادی میسر شده است . در این میان نحوه تنظیم و کالیبره کردن سیستم مدیریت موتور (EMS) اهمیتی روزافزون یافته است . مهم ترین وظیفه تنظیم کننده سیستم مدیریت موتور، رسیدن به نقطه بهینـه آلاینـده خروجـی ، مصـرف سـوخت و عملکـرد خودرو است . در این تحقیق از طریق مدل سازی به روش DoE ضمن کالیبره کردن بهینه سیستم مدیریت موتور، هزینه و زمان انجـام ایـن کار نیز کاهش یافته و تاثیر پارامترهای مختلف بر عملکرد آن مورد بررسی قرار گرفته است . برای این منظور با علم به ورودی های موجـود نظیر دور و بار موتور و خروجی های مطلوب مانند آلاینده های خروجی و گشتاور موتور از نرم افـزار MBC MODEL اسـتفاده گردیـده که از زیر مجموعه های نرم افزار MATLAB می باشد. سپس برای بهینه کردن مـدل فـوق و اعمـال تنظیمـات مـورد نظـر از نـرم افـزار CAGE استفاده شده است .نتایج این تحقیق نشان می دهد که با استفاده از این روش می توان تاثیر کالیبراسیون سیستم مدیریت موتور را بـر پارامترهـای مختلف بررسی نمود و بسته به نیاز ، هر کدام از آن ها را تغییر داد تا با اعلام آن به واحد کنترل موتور بسته به شرایط موجود ، فرمان لازم توسط این واحد به عملگر های موتور داده شود. بدین ترتیب دسترسی به وضعیت بهینه موتور از لحاظ عملکـرد، آلاینـده هـای خروجـی و مصرف سوخت ، با کم ترین هزینه و زمان با دقت زیاد حاصل می گردد.

 

واژه های کلیدی : عملکرد بهینه موتور ، سیستم مدیریت موتور (EMS) ، واحد کنترل موتـور(ECU) ، روش DoE ، کالیبراسـیون ، نرم افزار MBC-MODEL

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی تاثیر پارامترهای مختلف بر عملکرد بهینه سیستم مدیریت موتور (EMS) به روش DoE ” از لینک زیر استفاده نمایید.

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8864

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.