کل 26917
4

تاثیر کمپلکس پراکسید هیدروژن – یون نقره بر حذف کلیفرم های مدفوعی از پساب لاگون هوادهی

  • کد خبر : 8814
  • 13 بهمن 1396 - 0:00
تاثیر کمپلکس پراکسید هیدروژن – یون نقره بر حذف کلیفرم های مدفوعی از پساب لاگون هوادهی

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۴ – شماره ۳ – پاییز ۱۳۹۱

 

نویسندگان : محمد خزائی ، رامین نبی زاده ، کاظم ندافی ، حسن ایزانلو ، زینب یاوری ، مهدی اسدی قالهری

 

چکیده :
یک گندزدای خوب برای استفاده در آب و فاضلاب  می بایست در رقت های خیلی کم بر میکروارگانیسم ها اثر کشندگی مناسب داشته باشد، برای انسان و حیوانات اثرات سمی اندکی داشته و اثرات و صدمات نامطلوب زیست محیطی آن ناچیز باشد. جستجوی گندزداهای غیر کلره ای که با همان اثر ضد عفونی کنندگی فاقد محصولات جانبی مضر باشند، همچنان ادامه دارد. محلول پراکسید هیدروژن با فرمولاسیون پایدار به همراه مقادیر جزئی یون نقره(با نام تجاری نانوسیل )، امروزه به عنوان یک گندزدای کارآمد جهت مصارف گوناگون ضدعفونی سطوح، گندزدایی میوه و سبزیجات، آب شرب و زدایش فیلم میکروبی تجهیزات پزشکی استفاده می شود.

این مطالعه از نوع تجربی است . در این پژوهش پساب خروجی از تصفیه خانه فاضلاب شهر قم ، تحت اثر گندزدایی توسط کمپلکس پراکسید هیدروژن-یون نقره قرار گرفت . از شش غلظت مختلف گندزدا استفاده شد.عملیات نمونه برداری در فصل بهار سال ١٣٨۵ به صورت روزانه انجام یافت  و حجم نمونه ١٢ عدد بود. نتایج نشان داد که در غلظت mg/L ٨٠ و زمان تماس یک ساعت ، ٢/١ واحد لگاریتم حذف کلیفرم های مدفوعی صورت گرفت .در غلظت mg/L ٢۴٠ حذف کلیفرم های مدفوعی به ٣/۶ واحد لگاریتم و در غلظت mg/L ۴٨٠ نانوسیل ، به بالاتر از ۵/٣ واحد لگاریتم رسید. در حاصل ضرب غلظت – زمان حدود min.mg/l() ۵٨٠٠  و بیشتر از آن،  شرایط استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست ایران جهت تخلیه به آب های سطحی و مصارف کشاورزی (حداکثر ۴٠٠=ml١٠٠/MPN) برآورده شد. با وجود مزایای عمده کمپلکس پر اکسید هیدروژن- یون نقره در گندزدایی آب و فاضلاب، از جمله عدم تولید ترکیبات جانبی مضر، ایجاد باقی مانده قابل اندازه گیری، سهولت انتقال و نگه داری و عدم تولید بوهای ناخوشایند، به نظر می رسد، به کارگیری آن برای گندزدایی پساب ثانویه فاضلاب شهری به دلیل مصرف مقادیر فراوان تا احراز شرایط استاندارد، چندان مقرون به صرفه نیست . به کارگیری این گندزدا پس از فرایندهای ثالثیه تصفیه فاضلاب نظیر فیلتراسیون، احتمالا به مصرف مقادیر کم تری از گندزدا منجر خواهد شد.

 

واژه های کلیدی : گندزدایی ، تصفیه خانه فاضلاب ، پر اکسید هیدروژن ، یون نقره

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا

لطفا برای دانلود مقاله ” تاثیر کمپلکس پراکسید هیدروژن – یون نقره بر حذف کلیفرم های مدفوعی از پساب لاگون هوادهی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8814

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.