کل 26883
1

تنوع گونه های گیاهی در غرب منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان

  • کد خبر : 8704
  • 26 بهمن 1396 - 0:00
تنوع گونه های گیاهی در غرب منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۶ ، شماره ۳ ، پاییز ۱۳۹۳

 

نویسندگان: سارا عباسی ، بابک پیله ور ، سید محسن حسینی

 

چکیده:

زمینه و هدف : مطالعه پوشش گیاهی عامل موثری در بررسی ظرفیت بوم شناختی و سنجش و ارزیابی وضعیت کنونی و پیش بینی وضعیت آینده یک منطقه به شمار می رود . در مطالعه حاضر، تنوع زیستی گیاهی در قسمت هایی از غرب منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان بررسی شده است .

روش بررسی : سه ایستگاه در غرب منطقه در طبقه ارتفاعی ١٨٠٠-١۶٠٠ انتخاب شد. ایستگاه ١ تحت قرق حفاظتی ، ایستگاه ٢ در این ناحیه فعالیت های انسانی تحت مدیریت حفاظتی منطقه انجام می گیرد و ایستگاه ٣ در مناطق مجاور در خارج مرزهای حفاظتی منطقه انتخاب شد. ٨ قطعه نمونه مربع شکل در هر ایستگاه به صورت تصادفی و در هر ماکروپلات ٣ میکروپلات در عرصه پیاده شد. در پلات ها فهرست و تعداد گونه های گیاهی ثبت شد .  نرم افزار PAST برای محاسبه ی شاخص های تنوع زیستی و رسم نمودارهای تنوع استفاده شد.

بحث و نتیجه گیری : ۶٢ گونه گیاهی از٢۴ تیره شناسایی شد که ١٠ گونه انحصاری ایران بود . مقایسه میانگین شاخص های تنوع زیستی نشان داد که وضعیت شاخص ها در ایستگاه ١ و٢ نسبت به ایستگاه ٣ بهتر و غالبیت گونه ای در ایستگاه ١ با ایستگاه های ٢ و ٣ اختلاف معنی داری دارد و شاخص های غنا و تنوع در ایستگاه های ١و٢ وضعیت مناسب تری نسبت به ایستگاه ٣ دارند . با مقایسه شاخص های تنوع می توان اذعان نمود که گونه ها با فراوانی بیشتر و نیز گونه های نادر در ایستگاه ٢ بیشتر بوده و شاخص های منهینیک و مارگالف هم بر غنی تر بودن گونه های این ایستگاه تاکید دارند. با توجه به این که حفاظت سبب می شود تا جنگل سیر تحول تدریجی خود را طی نماید و تنوع زیستی آن نیز حفظ گردد، بیشتر بودن شاخص های تنوع در ایستگاه ١ و ٢ امری بدیهی است . مقایسه نمودارهای تنوع درسه ایستگاه نشان دهنده بیشتر بودن سطح تنوع در ایستگاه ٢ می باشد و در ایستگاه ١ تولید در وضعیت بهتری بوده و تنوع و تولید در ایستگاه ٣ پایین و انقراض در آن شدید بود. درجه بندی تنوع در ایستگاه ١ به وضوح پایین تر از دو ایستگاه و دو ایستگاه ٢ و ٣ غیر قابل مقایسه بود . از اینرو  با توجه به محدودیت شاخص های تنوع زیستی و جهت دستیابی به شاخص ها و معیارهای دقیق تر پیشنهاد می شود که سازگار کردن این فرمول ها با شرایط ایران و بخصوص زاگرس و کاربرد روش های نوین جهت رتبه بندی تنوع در این منطقه مد نظر قرار گیرد.

 

واژه های کلیدی: تنوع گیاهی ، شاخص های تنوع زیستی ، منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود مقاله ” تنوع گونه های گیاهی در غرب منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان ” از لینک زیر استفاده نمایید.

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8704

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.