کل 26863
2

مطالعه نقش رسانه‏ های ارتباط جمعی در آموزش مسایل محیط‏‏ زیستی از دیدگاه معلمان مدارس راهنمایی شهرستان سرپل ذهاب

  • کد خبر : 8639
  • 07 اسفند 1396 - 0:00
مطالعه نقش رسانه‏ های ارتباط جمعی در آموزش مسایل محیط‏‏ زیستی از دیدگاه معلمان مدارس راهنمایی شهرستان سرپل ذهاب

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۷ ، شماره ۲ ، تابستان ۱۳۹۴

 

نویسندگان: طیبه شهبازی ، سید محمد شبیری ، بهمن زندی

 

چکیده:

زمینه و هدف :حفاظت از محیط زیست از مولفه های مهم عدالت ، توسعه پایدار و شکوفایی  جوامع در جهان کنـونی محسـوب میشود این حق و دسترسی به آن برای همه آحاد جامعه ، در تعریف عدالت نیز نهفته است . زیرا تخریب آلودگـی محیط زیست لطمات جبران ناپذیری را به مردم بخصوص به طبقه فقیر وارد میسازد. بحران محیط زیست ابعادی جهانی دارد. گام اول ارتقای فرهنگ عمومی حفاظت از محیط زیست نیازمند آموزش محیط زیست در همه سطوح بویژه به کودکان و نوجوانان بعنوان سفیران محیط زیستی در جامـــــعه میباشد پژوهش حاضر تحت عنـوان «بررسی نقش رسانه های ارتباط جمعی در آموزش محیــــط زیستی از دیدگاه دبیران مقطع راهـــنمایــــی شهرستان سرپل ذهاب » در راستای ارتقای فرهنگ عمومی حفاظت از محیـــط زیست در کشور انــجام گرفـته است .

مواد و روش ها : جامعه آماری تحقیق ، دبیران مقطع راهنمایی شهرستان سرپل ذهاب (تعداد ٢٠١ نفر) میباشد که با استفـاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده ، تعداد ١٠٠ نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق ، پرسشنامه محقــق ساخته بـــود کـــه  بــــا استفاده از آزمون آلفای کرانباخ تعیین اعتبار گردید. سپس پرسشنامه بین افراد نمونه توزیـــع و نظــرات آنــــــان جمع آوری گردید. سپس سؤالات پرسشنامه و چهار متغیر تحقیق (تأثیر رسانه ها بر شناخت محیـط زیست ، آگــاه سازی وقایع محیط زیستی توسط رسانه ها، تأثیر رسانه ها بر نگرش و آگاهی دانـش آموزان نسبت به مسایل محیط زیست و تأثیر رسانه ها بر عملکرد و رفتار دانش آمـوزان نسبت به محیط زیست ) با استفاده از آمار توصـــیفی (فراوانی مطلق ، نسبی و تجمعی) و آزمون نا پارامتری دو جمله ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها و نتایج : یافته های پژوهش حاکی از آن بود که پاسخگویان به همه سؤالات پرسشنامه در خصوص تأثیر رسانه ها ارتبـاط جمعی به آموزش مسایل محیط زیستی با بیش از ۶٠ درصد (به استثناء سوال ٨ پرسشنامه )  (تشویق دانـش آموزان نمونه محافظ محیط زیست در گسترش رفتار حفظ محیط زیست از طریــــق رسانه هـا) مورد تأیید قرار گرفت در خصوص متغیرهای تحقیق ، به جز متغیر شناخت محیط زیـست و متغیر نگرش مثبت که در سطح معنی داری ۵%فرض صفر رد نشد و تأثیر آموزش رسانه ای بر شناخت و نگرش دانش آموزان ٧٠%و یا کمتر از ٧٠% است . متغیر دیگر (تأثیر آموزش رسانه ای بر آگاه ســـازی وقایــــع محیط زیستی ، و تأثیر آموزش رسانه ای بر عملکرد و رفتار دانش آمــوزان به حفظ محیط زیست )  فرض صفر در سطح معنی داری ۵%رد شد و نشان داد که تأثیر آموزش رسانه ای بر این موارد  با بیش از ٧٠%مؤثر و تأثیــر گذار است .

 

واژه های کلیدی: محیط زیست ، رسانه ، رسانه ارتباط جمعی ، آموزش

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی

لطفا برای دانلود مقاله ” مطالعه نقش رسانه‏ های ارتباط جمعی در آموزش مسایل محیط‏‏ زیستی از دیدگاه معلمان مدارس راهنمایی شهرستان سرپل ذهاب ” از لینک زیر استفاده نمایید.

فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8639

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.